torsdag, august 27, 2015

Glamourspørsmål fra leser: Kvalitet på parfyme



Kjære glamourbibliotekaren! 

Inspirert av de vakre blomsterbildene sender jeg et spørsmål om parfyme: 
Jeg elsker parfyme og går aldri uten, men har ikke satt meg inn i fenomenet slik som du har. Derfor håper jeg du kan dele noen tanker omkring følgende: Hvordan vurderer man kvalitet på parfymer? 

Jeg innbiller meg at det finnes store kvalitetsforskjeller her som de fleste andre steder, men hva er kriteriene? Går det på selve «skapelsesprosessen», altså hvordan parfymøren komponerer nye dufter? Eller går det på kvaliteten på ingrediensene, hvor edle, rene eller naturlige de er for eksempel? Eller begge deler? 

Du beskriver en del parfymer som ikke finnes i vanlige parfymerier, og jeg tenker automatisk at de er ekstra eksklusive. Litt lenger nede på rangstigen forestiller jeg meg de klassiske parfymene fra de store motehusene - Chanel, Guerlain, YSL, Dior osv. Mer mainstream er kanskje f.eks. Boss og CK. Men hva med parfymer fra f.eks. Body Shop og L´Occitane? 

Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderte å kjøpe en parfyme fra L´Occitane i gave, men ombestemte meg fordi jeg har en fornemmelse av at den kunne oppfattes som billig og simpel. 

Med ønske om en god og velduftende dag :-)

Hilsen trofast leser


Hei! 
Det er nok ofte sammenheng mellom kvaliteten på råvarene, parfymøren og prisen, men det som betyr noe for meg, er om jeg liker duften eller ikke. 

Jeg tror jeg kan si det veldig kort: Bruk de parfymene og kjøp de parfymene du liker, uansett hvor de kommer fra. Jeg har aldri noensinne tenkt på L'Occitane eller Body Shop sine dufter som simple, det er de jo slett ikke. Liker du en parfyme - bruk den, ikke tenk på pris eller opphav eller noe som helst. Jeg har mange parfymer, og de billigste kosta i underkant av en femtilapp på en drugstore i USA eller i en souvernirbutikk i Hellas. At jeg skriver om parfymer som ikke er å få tak i i alle parfymerier, betyr bare at jeg er over gjennomsnittet interessert, og derfor liker å teste parfymer som ikke er blant de aller mest kommersielle. Men finner jeg en som appellerer riktig mye, kjøper jeg den uansett - om den er bare å få tak i Paris eller om den finnes på min lokale Vita-butikk. Jeg tenker ikke rangering på den måten du nevner her. I dag har jeg på en Max Factor-duft som var populær på 80tallet (Le Jardin d'Amour!), og som jeg har kjøpt på nettet for seksti kroner. Skulle jeg latt merket og prisen påvirke meg i negativ retning, ville det jo bare gå utover meg selv som da ikke fikk muligheten til å nyte den. 

Så bare ombestem deg igjen angående den gaven!

mvh
Glamourbibliotekaren

p.s. Informasjon til nye lesere - jeg har en egen parfymeblogg. Stikk gjerne innom!

4 kommentarer:

Beady sa...

Hør, hør! Jeg må bare applaudere det svaret.

Leserens frykt var også min da jeg begynte å interessere meg for parfyme. Jeg stilte faktisk nøyaktig samme spørsmål på et parfymeforum. Heldigvis fikk jeg svar fra like kloke mennesker som glamourbibliotekaren her, og jeg har siden storkost meg med alt jeg liker, både dyrt og billig.

Jeg ga nylig en 50-kroners parfyme (Yves Rocher økologisk kokos) i gave selv. Fordi jeg helt oppriktig mener at den er en av de beste sommerduftene i min garderobe.

Isolde sa...

Tusen takk for svar. Så godt at man kan se så befriende ujålete og usnobbete på det! Det er jo nok av f.eks. vinkjennere som har svært bastante meninger om hva som holder mål og ikke - og skulle man komme i skade for å like "feil" vin så har man jo blamert seg godt og grundig. Gledelig at det ikke behøver å være slik i parfymeverdenen. Da går jeg med løftet hode inn på L´Occitane neste gang :-)

Anonym sa...

Jeg har det samme forholdet til parfymer som deg, for å si det enkelt. For et par uker siden fant jeg frem en ziplock pose med vareprøver fra Yves Rocher fra tilbake på 80-tallet, det var veldig moro å sitte å snuse på de parfymene, Diamella var en soleklar favoritt da, den skulle jeg kjøpe "når jeg ble stor." Dessverre har jeg ikke sett den igjen etter 80-tallet, men jeg har sett glimt av den på ebay og tilsvarende. Men eg har mange andre parfymer fra YR, og fra mye annet også. Akkurat i dag tok jeg på meg en fra 90 tallet som heter Balahe. Søt og søtere enn søt. Mulig den kom alt på 80 tallet, jeg hadde den i 1992. Den ER sommeren 1992.

Ha en fin dag videre.

Hilsen Ingrid

Glamourbibliotekaren sa...

Beady: Åh, nå husker jeg en Body Shop-kokos-parfyme jeg hadde på tidlig 90tall.. klart det er en perfekt sommerduft, uansett leverandør!

Isolde: Flaks at jeg ikke drikker vin da, jeg ville ha dummet meg loddrett ut, haha! Nei, man må gå for det man liker, og hvis man skal utforske noe nytt kan man jo gjerne velge et eller annet lite merke som ikke eies av et gigantisk konsern. Det er jo alltid morsomt!

Ingrid: Ah, for en drøm! Gamle Yves Rocher-parfymer er jo noe av det jeg stadig leter etter på nettet, og jeg tror jeg har klart å samle alle som var "mine" i gamle dager. Orchidée, Pivoine, Vie Privée, 8e Jour, Bleu de Hit og Magnolia. Og Ispahan. Jeg har dem alle sammen! Det er verdt å sjekke eBay i blant altså. Noen går dog for svimlende summer..

Populære innlegg