lørdag, mars 25, 2017

Whittard Darjeeling


Whittard har jo også en nydelig Darjeeling-te! Og jeg er så heldig å ha snille venner som kjøper sånt i presang til meg når de er i London. (Engelsk te og bøker fra små bokhandler! Oh, how well they know me.)

Denne fikk jeg for halvannet år siden, og jeg har hatt den stående på jobben - men tok den selvfølgelig med hjem da jeg gikk ut i permisjon. Darjeeling er en slags tedronning, eller teens champagne; en tittel den i så fall konkurrerer med Arya First Flush om å ha. De er jo fra samme område. Dette er derimot en "second flush", hvilket betyr at den er plukket i den andre høstinga litt senere på året. Mai-juni kanskje. Den er dermed litt varmere i smaken enn first flush-teene, kanskje mer moden/fruktig, men lettere på smak enn mange andre svarte teer. Dessertvin, sier noen. Dessert-te, sier jeg, og nyter min med en earl grey-kjeks. 

Ved foten av Himalaya er klimaet helt perfekt for tedyrking. Mye regn, litt kjølig vær, fin jord. (Høres ut som norske somre, kanskje man burde prøve seg?)





3 kommentarer:

Livet, døden, kjærligheten og bamsemums sa...

Tedyrkning! For en strålende ide!

Anaruh sa...

Jeg fikk servert te fra en såkalt Estate i Cornwall en gang jeg var i London. Det var visst på grensa hvor langt nord man kunne dyrke te, men enkelte kyststrøk på sørvestlandet klarer jo å holde liv i druer, og mamma og pappa dyrker fersken i hagen sin, så kanskje?

Maria at Inredningsvis sa...

Jag är en sann tenarkoman haha :) superfina vintage koppar du bjuder på.

Idag har jag gardin tips på bloggen!

Ha en härlig ny vårvecka:)

LOVE Maria

Populære innlegg