søndag, november 05, 2017

Allehelgensdag og Requiem



På allehelgensdag minnes man de dødes sjeler. Dette er høytiden for det musikalske requiem, dødsmessen. Mange komponister har skrevet slike messer - Verdi skrev et virkelig storslagent requiem, Gabriel Fauré skrev en litt mer stille variant, Maurice Duruflé skrev et requiem inspirert av Fauré sitt, Brahms skrev et requiem på tysk (ganske uvanlig, da de fleste følger liturgien på latin i dette tilfellet). Victoria, Ockeghem, Dvorák, Britten, Rutter... lista over komponister som har komponert et requiem er lang. Og lista over kor som framfører ett av disse denne helgen er enda lengre.

Men selv om Faurés klanger er så nydelige, selv om Duruflé får meg til å drømme om å spille kirkeorgel og drukne i grønt orgelbrus, selv om Brahms gir meg gåsehud langt inn i sjelen, så er det Mozart sitt requiem jeg er aller aller mest glad i. Det er det mest kjente, det er det korverket alle starter med når de skal begynne å lytte til klassisk musikk. Og det er ikke uten grunn - det er veldig appellerende og vakkert, og for lytteren tilsynelatende ukomplisert å lytte til - inntil man begynner å analysere det, da kommer kompleksiteten fram. Vi framførte det i et stort prosjekt på skolen da jeg var 16, stort kor og orkester, og selv om Mozart ikke rakk å fullføre hele verket før han døde men måtte overlate siste halvdel til sin elev Süssmayr, er det noe av det vakreste han noensinne har komponert.

Over hører dere John Eliot Gardiner, hans innspilling av Mozarts Requiem rager fremdeles høyt, og sopransolisten er Barbara Bonney - som dere har hørt tidligere her i bloggen.


Så lytt til den gripende musikken og send noen tanker til deres kjære som ikke lever lenger. Spiller ingen rolle hvilken religion man tilhører. Eller om man - som meg - ikke er utpreget religiøs i noen retning. (dvs musikk er min religion og J.S. Bach er min gud!)

Ha en fin dag.


P.S. Det finnes mange fine innspillinger av disse verkene! Hvis noen ønsker tips, gi lyd! 

Your wish is my command! 

Det finnes så mange flotte innspillinger - det er nesten umulig å velge. Men på Duruflé og Fauré holder jeg en knapp på Corydon Singers sine innspillinger på kvalitetslabelen Hyperion. Duruflé kan kjøpes her, og Fauré finner dere her - sistnevnte for en femtilapp!! (Det er flere av disse klassikerinnspillingene til Hyperion som er kommet i en serie til en svært billig penge. Ikke minst Exsultate Jubilate-plata til Carolyn Sampson og The King's Consort!!)  (Hyperions plater finnes ikke hos streamingselskapene, så det er bare å bestille fysiske plater jo før jo heller)

Brahms' Ein Deutsches Requiem... London Philharmonic sin er flott, med Yannick Nézet-Séguin som dirigent og Elisabeth Watts som sopransolist. John Eliot Gardiner har gjort den to ganger

Hilliard-ensemblet har gjort en fin innspilling av Ockeghems Requiem. 

The Sixteen og Harry Christophers' innspilling av Victorias Requiem er nydelig. Det meste de tar i blir til gull!


Så er det Mozart. Hans Requiem er nesten det vanskeligste av alle når man skal velge bare én innspilling, for det er så mye som må klaffe. De fire solistene, ikke minst! Jeg har fem-seks innspillinger selv, ganske ulike. Jeg er veldig glad i Masaaki Suzuki og Bach Collegium Japan sin som kom for et par år siden. Her synger min yndling Carolyn Sampson sammen med Norges beste alt, Marianne Beate Kielland, og tenoren Makoto Sakurada er strålende. Det samme med bass Christian Immler. Kor og orkester er også top notch. 

René Jacobs kom med en innspilling i forrige uke, den er også flott. Solistpartiene kan kanskje bli litt voldsomme om man - som meg - er litt mer glad i sangere som tynner ut fint og sparer vibratoen til noen toner pr strofe, ikke hver eneste. (Dette er kun smak og behag, og handler ikke om kvalitet)

Ellers har John Eliot Gardiner gjort den (med Bonney og Von Otter), Herreweghe har gjort den (med Bostridge og Collegium Vocale Gent), John Butt har forsøkt å rekonstruere urfremførelsen,  

Så kan man jo evt kjøpe London Classical Players og Roger Norringtons innspillinger av Brahms og Mozart på denne dobbeltplaten. Slett ikke dumt. 

God handel! Si fra hvis dere trenger å vite mer!

7 kommentarer:

tonemor sa...

Jeg gir lyd ! Mottar gjerne tips til innspillinger

Maja sa...

Gir lyd!

Anja sa...

Gir også lyd!

Ingunn sa...

Å, enig, den Exsultate Jubilate er så fin! Kjøpte den etter å ha lest om den her i bloggen for noen år siden, og to andre blogglesere jeg kjenner gjorde det samme, hi hi! Vi stoler fullt og fast på din smak og har enda ikke blitt skuffet! Gleder meg til å finne den fram igjen. Har blitt juleplatefavoritt den.

Anonym sa...

For en fin bloggpost å bli møtt med en mørk mandag morgen på tidligvakt! Takk for gode tips, jeg skal sjekke ut disse. Er glad i Mozarts Requiem, men har aldri eid den selv på cd. Nå er det ingen platebutikker igjen i byen min, men heldigvis finnes det nettbutikker. Takk igjen! Hilsen Astrid.

Kammerpiken sa...

I helgen har jeg vært med på en fantastisk verdenspremiere; "Requiem in Requiem"! Med utgangspunkt i Faures stykke, har komponist Henrik Ødegaard laget et kommentarverk for vår tid; "Eit nynorsk requiem" med tekster av Jon Fosse (Poesiar etter Henrik Wergeland). "Eit nynorsk requiem" kan fremføres som et eget verk, men det er komponert for å fremføres sammen med Faure; - annenhver sats fra Faure og annenhver fra Ødegaard. Verket er bestilt av koret "Kammerpikene" og instrumentalgruppen "Cellolyd", og besetningen er damekor, sopransolist, barytonsolist, 4 celloer, kontrabass og harmonium (trøorgel).

Ragnhild sa...

Hei!

Takk for fine tips og finfin blogg. Er uregelmessig bidragsyter til glamorøs fredag, men fikk lyst til å dele et par betraktninger nå.

Jeg er kunsthistoriker med senmiddelalder/tidlig nytid som forskningsfelt. De objektene jeg arbeider med sammenfaller jo ofte med de som velges som omslag, så av og til går jeg rett og slett for kunstverket når jeg skal finne en ny innspilling av klassisk musikk jeg vil høre på.

En annen ting. Ah, de jeg lyttet til på 80- og 90-tallet! Da utvalget på folkebiblioteket var koldtbordet man kunne velge fra og jeg trodde jeg var den eneste tenåringen i hele verden som likte klassisk musikk. F.eks. kommer jeg stadig tilbake til en Matteus-pasjon med Kathleen Ferrier. Sikkert ikke på noen best-of-liste, men veldig fin for meg. Beste hilsen Ragnhild

Populære innlegg