fredag, mars 30, 2018

Glamorøs fredag

God morgen!
Her strømmer Matteuspasjonen ut av høyttalerne, vi leker med klosser, teen er straks klar og snart blir det lang frokost. Til lunsj skal vi ha croissanter og restene av Marens gode ostekake som jeg bakte i går. Glamoureffekter som sådan er perler i ørene, nyvasket hår samt min elskede Paris-parfyme Chanel no. 19 som alltid gir gode minner og vårstemning. Ellers er stilen casual med stripegenser og jeans.

Planer for dagen er som i går - å trille tur ned til sjøen med påskete på termos, tre kopper og litt kjeks. Veldig koselig! Deilig å kjenne sola varme litt, høre bølgene mot svabergene og se et lykkelig barneansikt myse mot sola med verdens søteste solbriller på.

I kveld blir det pizza og garantert sofakollaps foran påskekrim på NRK. Ellers skal jeg nok få lest litt i dag også! Det gleder jeg meg til.

Nå håper jeg dere vil rapportere hva dere driver med og hva som setter en spiss på deres langfredag! Det er alltid så koselig å lese alle kommentarene som kommer inn, og i følge statistikken er det like mange av dere som er innom nå i påska som ellers i året, så det er bare å melde inn. No excuses! Alle er hjertelig velkomne her, unge og gamle, kvinner og menn og alt derimellom, dere som har lest bloggen i alle år og dere som akkurat har begynt, dere som alltid har kommentert og dere som aldri har gjort det. Bli med i fellesskapet!

Ha en riktig fin dag alle sammen!

mvh
Glamourbibliotekaren

Kristin sa...

Endelig! Har sittet og oppdatert en halvtime, trodde du hadde glemt at det var fredag, haha! Jeg kan rapportere inn at jeg sitter og ser utover hustakene i fine Stockholm fra vårt loftsvindu her i air bnb-leiligheten vi har lånt i påska. I dag har vi tenkt oss på Vetekatten, håper de har åpent! Det har jeg glemt å sjekke. Ellers blir det spasertur på Skansen og i Gamla Stan. I kveld skal vi spise på en restaurant vi har fått anbefalt av verten. Dette er en riktig glamorøs fredag! Ha en fin påskehelg!

Kirsebærblomster sa...

Strålende solskinn, kaffe i mummikopp, en bursdsgsfeiring i ettermiddag, helt stille ute, ingenting som haster.

Kammerpiken sa...

Det sner og sner og sner og sner! Men vi skal ta på oss truger og godt med klær, og gå opp til Røde Kors-hytta på Ørnheia. Der blir det kaffe og nystekte vafler. Og er vi heldige, så titter solen frem mellom bygene. Hyttepåske er deilig! Fortsatt god påske!

Eple sa...

Hele denne uka har føltes som en glamorøs fredag - jeg er nemlig i Paris for første gang! Her trasker jeg i Glamourbibliotekarens fotspor, trekker inn dufta fra hvert et pâttiserie og boulangerie jeg passerer, og spaserer langs Seinen. Å reise til Paris som veganer krever litt planlegging, men jeg har spist fantastisk mat! Spesielt anbefales Gentle Gourmet og La Potager du Marais. Takk til Glamourbibliotekaren for alle inspirerende innlegg om Paris!

Fagbibliotekaren sa...

Deilig langsom morgen her, og nå skal vi rusle en tur gatelangs og se hvilke kafeer som har åpent i dag. Nydelig vær i Oslo! Ha en super langfredag alle sammen, og særlig fine Glamourbibliotekaren med sin lille familie!

Katrine sa...

God fredag! Vi er på hytta og koser oss glugg med påskelabyrint på radio og yatzi og ludo og det som finnes her oppe. Gamle ukeblader er kanskje det aller morsomste med å være på hytta! Nå har jeg akkurat lest meg opp på fyrstefamilien i Monaco, visste dere at Stephanie i tillegg til å være popstjerne, også designet badedrakter?

Sier som Eple over her, tusen takk til Glamourbibliotekaren for alle fantastiske Paris-inlegg. Var der for første gang i fjor høst og følte meg som en blanding av Glamourbibliotekaren og Audrey Hepburn der jeg vandret i parker og langs Seinen. En virkelig fin opplevelse, skjønner godt at du reiser dit hvert år!

Jeg ønsker alle en riktig god påske!

Elisabeth sa...

God glamorøs fredag fra en Bodøby som stadig veksler mellom snøbyger og solskinn. Her er den ytre glamouren noget fraværende foreløpig, men innvendig er den på topp: Söder-te fra Stockholm Tea House i årets vintermummikopp, to sovende firbeinte som er glade etter å ha fått en fin morgentur i dag, to bøker på ferdiglest-lista og fine planer for resten av påska, inkludert hyttetur og påskevakt med hjelpekorpset i helga. Jeg hadde bursdag tidligere i uka og kan derfor også kose meg med en diger bukett roser og ei stor konfekteske i hus! Hvis været lysner, som det later til akkurat nå (det snur fort!), er det ikke umulig at jeg setter meg på et reinskinn på en benk i hagen og leser litt etterhvert, frem til lånehunden blir henta.

God tur opp på Ørnheia til Kammerpiken (som jeg ikke kjenner)! Dit ville jeg også dratt om jeg hadde vært "hjemme" i påska! Men det ble bypåske med litt jobbing tidligere i uka, og jeg innrømmer glatt at jeg har elska bypåske så langt!

Fortsatt god påske og god helg til alle sammen!

Elisabeth 2 sa...

Tusen takk for tipset om Felbergs loft her om dagen! Veldig interessant og lærerikt, har blitt så glad i Joni Mitchell i dine spillelister og nå får jeg enda mer kjøtt på beinet. Det er en nydlig langfredag i Oslo, og kjæresten min foreslo akkurat at vi kunne dra ut på en av øyene og gå tur. Ta med kakao på termos! Senere blir det bok og kaffe og krim på tv regner jeg med, det hører liksom påska til. God påske alle sammen her inne!

Anonym sa...

Langhelg med fri, det er glamorøst! Har jobba som en gal de siste ukene for å kunne senke skuldrene i påska. Koser meg hjemme med bøker og blogger og fin musikk, litt for kaldt til å gå tur i dag, men da er det jo desto bedre å være inne med god samvittighet. God påske til alle!

Matteuspasjonen er på her også. Jeg koser meg med søte snille men litt ville kattungen, leser (Krittmannen i går og har nå begynt på Fred Vargas krim som jeg har lånt som e-bøker på biblioteket før påske). Har vært på Pasjonsgudstjeneste. Var innom og kjøpte dansk Elle der det fulgte med glittersokker! Jeg valgte lyseblå med hvite prikker og de heter visst Monday Blues og skal brukes på mandager. Det er nydelig vær så går kanskje en tur senere i dag. Bypåske er bra! God påske!

Maren sa...

God fredag! Jeg startet dagen med familien, frokost og påskelabyrinten. Den fortsatte med lang trilletur sammen med pappa, og i ettermiddag skal jeg lese litt, leke på gulvet og drikke masse te. Og spise marsipan! Og påskekrim, så klart. Påske i perfekt tempo. God påske!

Anni sa...

Ligger langflat på sofaen og lurer på om jeg får påskeegg i år, og hvor det eventuelt er gjemt...I fjor fulgte jeg med på det tomme påskeegget i skapet, men det ble liggende, og jeg tenkte at jeg ikke fikk noe egg. Men det gjorde jeg! Viste seg at samboer visste at jeg fulgte med på egget, og dermed hadde kjøpt et nytt egg! Godt med sånne som skjønner små, og sære ting ved en. Ellers har jeg gått en lang tur med hunden, som nå ligger i en solstripe og snorker. For henne er nok hver dag en glamorøs fredag.

Cand. med. sa...

Kanelbollebaking til frokost, pysj lenge, tur i sola for å finne gåsunger (hvilket er egentlig gåsungetreet? Og hvordan finner man det når det ikke har fått gåsunger på seg ennå? - vi klarte det!), pynting av påskeris og nå er snart matpakke som skal med på nattevakt klar, og jeg håper på en rolig kveld. God påske!

Glamourstudenten sa...

Scones til brunch og nykvernet kaffe - alt sammen på verandaen -, det er langfredag på sitt beste! Rusla en tur med samboer og datter etterpå og fant blåveis, for en lykke! Måtte bare ut på instagram, det. Ha en fremdeles god påske i finværet!

Anonym sa...

Fredagshilsen fra hytta på Hvaler, hvor vi bader i sol og har gjort det i mange dager. Kaldt som bare det, men sol er flamoureffekt nr 1 uansett! Påsketur på stranda, hamburgergrilling i hagen, prosecco-kos i hytteveggen og nå nettopp ferdig med en runde yatzy. Jeg stemmer på påske hele året. God påske!

Glamoureffekt, ikke flamoureffekt.. Hehe

Anna Lovinda sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

Langfredag på 78 grader nord. Kaldt, men fikk en kjapp skutertur før kroppen måtte tines en halv time i dusjen. Nå ligger jeg under et pledd på sofaen og nyter at kaillen står og lager middag. Godt med svalbardpåske!

Jonas Lie sa...

Strålende langfredag til fjells, med glamoureffekter som røde kinn, lett solbrent nese, bållukt i klærne, bok i fanget, kaffe i koppen, Daim i munnviken og Perler fra platearkivet på radioen.
God påske!

Anonym sa...

Javisst er det fredag i dag! Silkeføre og nydelig sol på hytta, kvikklunsj i solveggen, Nesbøs nyeste, jeg føler meg som en norsk klisjé. Men sånn er det.

Årets første fjordbad er herved gjennomført! I fjor startet vi mye tidligere, men jeg er fornøyd med å være i gang i mars! Badstue før og etterpå så klart, veldig deilig, med Weleda-produkter til. Nå kjenner jeg meg frisk og klar i både kropp og sinn! Fredagsstemningen er på topp, nå venter husbondens lasagne og et glass vin. Hilsen Astrid.

Jeg er visst den eneste her som jobber i påska, he he. Men i kveld har jeg fri og jeg har tenkt å bruke tiden på å lære meg å bake surdeigsbrød. Det krever litt trening. Har en svoger som er proff, så satser på hjelp fra den kanten. Ellers har jeg gule tulipaner på bordet og en dæsj Chanel allure på håndleddene, det er helg for meg! God påske fra Sørlandet!

HildeSofie sa...

Det er fortsatt fredag!
Påskehilsen fra Sørlandet fra meg også :)
Tilbringer mesteparten av ferien hos opphavet, noe som betyr mye avslapning, tv-titting (supereksotisk når man ikke har tv selv) og hundekos. Og god mat, pappas hjemmebakte rundstykker, påskegodter og te. Og julebrus, hihi, som pappa hadde gjemt unna :)
Antrekket har for det meste bestått av pysj og ulltrøye, ingen sminke, og lite parfyme, idag glemte jeg det helt, faktisk.
Men glamoureffekten er uten tvil det å ha ferie!
God helg til alle, og fortsatt god påske!

Marianne sa...

Tillater meg å rapportere på etterskudd her, var eksotisk nok i et område uten dekning store deler av gårsdagen (hytta til svigers i Numedal). Svigerfar hadde bursdag, så vi dro opp med blomster og kake, og gikk en lang tur på ski. Veldig koselig dag! Da vi kom hjem om kvelden, tok jeg et varmt bad med min mest luksuriøse badeolje fra Santa Maria Novella, og gikk rett i seng med boka mi (av Hustvedt som du anbefalte for et par år siden).

Ser at Glamourstudenten over her har funnet blåveis, det gjorde vi også! På torsdag, i ei solhelling ikke langt fra der vi bor. Deilig vårtegn altså!

Stine Arkeologine sa...

Slenger meg på, selv om det har blitt lørdag! Jeg og ungene hadde en deilig langfredag med sykkeltur langs sjøen og kanelsnurrer og te i sekken. Sola gjør så godt, jeg våkner og blir like glad hver dag nå når lyset flommer inn på soverommet. Fredagsantrekket var fjellanorakk og rødt tørkle i håret, i stil med omslagene på de gamle ungpikebøkene jeg koser meg med i påska (med historikerens skråblikk, leser dem litt på samme måte som jeg ser på kilder fra jernalderen!). Fregner på nesa og store solbriller. En ordentlig glamorøs fredag, var det. Fortsatt god påske til dere alle! :-)