fredag, september 07, 2018

Glamorøs fredag


God morgen, kjære venner!

Her på hjemmekontoret er arbeidsdagen godt i gang. Jeg har tent et lys, og sitter ved kjøkkenbenken og ser ut i hagen, på himmelen, på skyene, drikker en kopp brenneslete som en rensende start på dagen, og etterpå er det ei kanne grønn bellis som står klar her. Nam. Jeg drikker opp sommerteene før jeg for alvor kaster meg over høstteene, selv om jeg naturligvis har tyvstartet på flere av dem. Straks skal jeg lage en frokostsmoothie, sånt må man jo benytte anledningen til å gjøre når man jobber hjemmefra. Jeg veksler mellom å høre på Nyhetsmorgen i P2 og barokk-konserter innspilt av Rinaldo Alessandrini og hans Concerto Italiano. Digger jobben min! Høre på fin musikk dagen lang og formidle dette til andre. 

Dagens duft er den nostalgiske Dewberry fra Body Shop, nittiallsklassiker som jeg glemte å ta med på parfymelista mi i går - sikkert fordi jeg re-kjøpte den bare for et par år siden og at den dermed aldri har kommet ordentlig inn i rotasjon. Men yikes! som minnene strømmer på. Førstegym, Osloturer, geografiprøver, lange skoledager, buss hjem i mørket. Jeg tror jeg på et tidspunkt hadde alle produktene i Dewberry-serien. Ikke minst disse små badeoljekulene som smeltet i badekaret. Datidens badebomber! 

Andre glamoureffekter: Ny lekker høstneglelakk fra Essies Manhattan-kolleksjon med det tåpelige navnet "Stop, drop & shop", nyvasket hår, komfortable yogaklær. Fredagsbuketten fra forrige uke står fint fremdeles, men det kan hende det blir en ny i dag allikevel - familiens yngste elsker blomster, både å plukke og å kjøpe. Ikke meg i mot!

Helga blir rolig, vi skal bare henge her hjemme og slappe av. Deilig. Spille plater, lese bøker, drikke te. Omfavne tidlighøsten ordentlig. Dessuten har vi croissanter i fryseren...

Nå ser jeg fram til deres rapporter! Senere i dag kommer det til og med en "Kva las du no", så kikk innom. Og det hadde vært morsomt om flere svarte på den lese-pollen fra onsdag!

Ha en riktig fin fredag alle sammen. 

mvh
Glamourbibliotekaren

P.S. I dag slippes den nye Chopin-plata til Leif Ove Andsnes! Anbefales sterkt! Og overraskende for meg - ny plate med Paul Simon også! OG Paul McCartney!! To the recordstore!





31 kommentarer:

slikejenter sa...

Nydelig med fredag! Jeg har ny jobb og strever litt med å finne rutiner, samtidig som jeg har en god slump E2kstraarbeid" jeg har tatt på meg for å tjene litt ekstra og fordi det er gøy...Eller? Så det er ganske hektisk om dagen. Men jeg sitter i alle fall med en stor kaffekopp og konstanterer at jeg glemte kontaktlinser i morges, og verden er dermed litt diffus i dag. Jeg har prøvd å glamourifisere meg selv med skjørt og ny cardigan. Parfyme glemte jeg, men fikk skikkelig duft-flashback når jeg leste det du skrev om Dewberry, Glamourbibliotekar! Den elsket jeg som tenåring, selv om jeg vel bare hadde dusjsåpa :)

Helga består av en del jobb og en del kos. Og en lang joggetur, hvis jeg får det som jeg vil. Ønsker alle en finfin fredag og en avslappende helg!

Tea sa...

Alltid fin fredag❤️

Oda sa...

God glamorøs fredag! Eg er på veg til Danmark for helga - der det skal feirast og markerast at eg no har mastegrad (så god kjensle). Dagen vil eg påstå er ganske glamorøs, då vi nyutdanna skal halde foredrag for resten av dei studerande og etterfølgande får ein reception holdt for oss med bobler i glaset, blomster og dikt. Helga ellers blir brukt i gode venners lag - reiknar med det blir kaféturar, lange middagar med gode samtalar og forhåpentligvis ett liten bad sjøen. Eg har raude negler, nyvasak hår og ei grøn nyinnkjøpt skjorte på (då mi gamle var ved å falle frå kvarandre). Og duftar av ritual si Himalaya d`fleur - parfyme. God weekend!

Maje sa...

God glamourøs fredag! Her står en arbeidsdag for døren før det blir tur til Oslo i ettermiddag. Min søster og jeg skal på Macbeth! :) En dose Shakespeare er alltid velkomment. Da blir det nok også litt ytre glamour, med sort blyantskjørt, blomstrete topp og høye støvletter. Boss jour er dagens duft (fordi alle de andre parfymene mine står nedpakket i bokser mens vi pusser opp badet.. sukk..).

God helg! Og gratulerer med mastergrad til Oda.

Yvonne sa...

Elsker fredager! Nå sitter jeg under pleddet på kjøkkenet og ser utover sjøen og hører på nrk klassisk med en god kopp kaffe�� skal straks gjøre meg klar for å dra til frisøren. Så en tur på vikingmarked for å lete etter plantefarget garn. Imorgen skal jeg en tur til oslo og møte familie nordfra. Tror det blir en fin helg. God helg til deg og dine! Er så glad for at du er tilbake������

Hermia Says sa...

God morgon!
Fick också en doft-flashback till gymnasiet..
Sitter annars på jobbet med en bok i knä och förbereder en bokträff i nästa vecka. Gott så! Ser fram emot en lugn helg - det blir glamour efter en riktig höstvecka med lite trött själ. På söndag är det val här i Sverige, jag har redan lagt min röst och följer nu resultatet med oro.


Trevlig helg!

Anaruh sa...

God morgen! Jeg er skikkelig på en surr i dag, glemte både månedkort og tekoppen min hjemme, så nå må jeg lete etter en ren kontorkopp et eller annet sted (folk er *skikkelig* dårlige på å sette kopper tilbake på tekjøkkenet etter bruk, de samler seg i stabler på plassene deres). Men jeg har i alle fall røde lepper (Mac brave red), nylakkede negler (Essie merino cool) og dufter av høstfavoritten Byredo Mojave ghost.

I helgen skal jeg lage tilslørte bondepiker av et glass eplemos jeg kokte i går, høre på Carpenters og lese masse. Og så tar jeg oppfordringen og fyller inn lesepollen; det innlegget hadde jeg faktisk ikke lagt merke til før det ble nevnt nå. God helg!

Jorunn sa...

Sitter på jobb og følte behov for litt fredagsglamourfølelse innimellom retting av samfunnsfagprøver, så da måtte jeg selvfølgelig stikke innom vår alles kjære glamourbibliotekar! For øyeblikket føler jeg meg ikke spesielt glamourøs, siden jeg hadde det ganske travelt i morges... Men nydusjet, det er jeg. Og jeg rakk en liten sprut parfyme, før jeg spurtet ut av huset. Vet at den glamourøse følelsen vil ta seg opp senere, da jeg vil starte helga med nyvasket hus og kanskje noen ferske blomster?

I ettermiddag blir det et sosialt treff med skoleklassen til eldstejenta, kjekt å treffes utenom bare i skoleporten. Senere i helga skal vi feire bursdag i familien, og da blir det overnattingsbesøk hos mine kjære foreldre. Resten av familien kommer også, så det blir hyggelig. Det skal i hvertfall bli skikkelig godt med helg, kjenner jeg, etter ei nokså slitsom arbeidsuke!

God glamourøs fredag og helg, alle sammen!

HildeSofie sa...

God formiddag! Ikke bare er det fredag, men jeg har bursdag også! Hurra!
Har pyntet meg med sort kjole med tropisk-/dyremønster, neglene er gullfargede, skoene likeså. Duften er Coco Noir.
I dag blir det lunsj med gode venninner, og jeg mistenker at de fine nye kollegene mine har en kake på lur? :) Fint sted jeg har valgt å begynne å jobbe!
Planer for helgen: På vei hjem i ettermiddag skal jeg innom Posten og hente pakke fra storesøster, og kanskje blir det en blomsterbukett også, det synes jeg at jeg fortjener i dag, hoho. Det har vært en høyst sosial uke til nå, så helgen blir rolig, med lesing av pensum, film, aviser og te.
God helg til alle!

Janne sa...

Lite glamoureffekter her i dag, men dette innlegget ga meg inspirasjon til å forbedre dagen sånn sett :) God helg! Gleder meg til leselisten....

Anonym sa...

Fint at du blogger igjen:) Foreløpig har jeg en rolig fredag, og skal ha en rolig helg. Kaffe skal drikkes, rom ryddes og vaskes, jeg skal lese, gå tur og se på tv.
Ha en fin helg, alle sammen!
R.

Rannveig sa...

Jeg er så glad du er tilbake på bloggen. Jeg har hele tiden holdt "Glamorøs fredag" i hevd, men det er ikke det samme uten å lese og dele her.

Dagens glamoureffekter er leppestift, nylakkerte negler i lekker høstfarge fra Chanel, "diamant"øredobber og stilig rutete blazer. Det er en relativt rolig dag på jobb og jeg ser fram til å ta en treningsøkt før jeg henter barn og drar hjem. Det blir en travel helg med to bursdagsselskaper pluss at jeg har lovet barna et besøk i svømmehallen. Så i kveld skal jeg bare slappe av og samle krefter. Antakelig blir det bok og rødvin i sofaen. Kanskje en film hvis jeg føler for det. Høsten får meg til å ønske et gjensyn med gamle favorittfilmer som "When Harry met Sally" og "Hannah and her sisters". (Det er noe med New York og høsten). En "ny" New York-favoritt er "Working girl" med Melanie Griffith.
Ønsker alle en strålende fredag og god helg!

Anonym sa...

Så herlig å ha dette ukentlige høydepunktet tilbake! Jeg jobber på spreng i dag og er ikke så glamorøs, men akkurat nå spiser jeg reste-pizza foran PCen og skal drikke grønn te med vanilje etterpå, det er ikke så verst, synes jeg. Antrekket er årets fine blå sommerkjole med striper og et par lyse skinnsko, begge deler kanskje for siste gang i år. Jeg ser frem til å komme hjem til en bukett solsikker på bordet og barna mine. Det kan bli en riktig fin helg! hilsen til alle fra Ingerid - det har skjedd et eller annet med Google-kontoen min, så jeg tror jeg må signere som anonym i dag...

S sa...

Dagen startet kjipt med å trøste en kollega. Kjenner akkurat det litt i magen, selv om jeg er godt i gang med dages gjøremål. Ute er det sol og fine høstfarger. Når jeg etterhvert kan ta helg setter vi turen mot hytta. Der skal vi fortsette med prosjekt oppussing (og gjøre ting vi ikke kan), men håper inderlig at vi også rekker en tur i skogen eller fjæra for å nyte den litt skarpe høstlufta her i nord.

Gleder meg til helg og til å få opp antallet timer søvn. Også godt med roligere dager hvor jeg styrer tiden litt mer selv. Kanskje også lese og strikke litt, og kjenne at jeg puster. Og så er det noe med mørke kvelder, stearinlys og varmen inne som bidrar til å øke kosefaktoren.

God helg til alle!

S

Maren sa...

Hjemmefredag på meg, akkurat nå med bok og tekopp (hvit Anastasia) mens datteren sover. Foreløpig i hjemmeklær også, men snart blir det kjole på oss begge to. Det blir jobblørdag på meg, men det er helt greit. Helgefølelse er det uansett!

Medvandrer sa...

God fredag!

Klokka viser nå at den nærmer seg halv ett. Dagen i dag har så langt vært litt hektisk. Mye som har måtte gjøres hjemme og en hodepine meldte sin anmarsj.
Men nå har jeg fått spist en god lunsj. Med nykvernet kaffe og kokt egg på brødskiva. Snart hopper jeg i dusjen, for jeg har arbeidshelg og skal snart på seinvakt. Men planen er å stelle med meg selv og gå for looken «naturlig pen». Ha på fine men behagelige klær på jobb. Skal stikke innom butikken før jeg tar bussen. Kjøpe med litt sjokolade som jeg skal dele med mine kollegaer. Fint å glede andre, og så spiser jeg mindre selv. Er jo vinn-vinn hehe. Så håper jeg det er rolig på jobb. Og at jeg som terapeut kan vere en god støtte og samtalepartner i kveld. Enten det gjelder vanskelige ting eller vi kan glemme det vonde litt og ha fine samtaler om løst og fast.
Samboeren min skal hente meg i kveld. Og vi skal ha en liten men fin time i lag før søvnen kaller. Vi skal begge tidlig på jobb i morgen.

Elisabeth sa...

God glamorøs fredag fra en Bodøby som bader i sol! Denne dagen er glamorøs fra innerst (ny bh!) til ytterst (nyvasket hår, ny neglelakk) og vel så det. Jeg tyvstarta glamouren i går med en konsert på Sinus som var minnemarkering for en i byens musikkmiljø som tok livet av seg i vinter, Magnus Bein, og der var det alt fra singer-songwriter-jente-på-20-med-gitar til metalband som gikk berserk (vokalisten ble henta av scenen med tvang!) og rap (Joddski, Son of Light) og ymse annet. Fantastisk kveld, fantastiske følelser, helg magisk når et stappfullt lokale er fullt av kjærleik, omsorg og fellsskap, rett og slett!

I dag har jeg sort kjole med hvit v-hals-kant og føler meg fin, og elsker ny neglelakk - som faktisk er fra H&M og heter Rose Umber, en gave fra ei venninne. I koppen har jeg en helt enkelt Twinings English Breakfast (grei, men ikke mer), hunden er parkert hos hundebarnevakt og i helga skal jeg til Sverige med fine folk.

Massemasse grattis til Oda over her for fullført mastergrad, og god helg til alle sammen! (ÅH, det er så godt at dette er tilbake!)

instance sa...

Endelig fredag! Denne helgen er det spådd strålende vær her nord, og vi skal på hytta og få veden i hus for vinteren. Gleder meg til frisk fjelluft, pølsegrilling i bålpanne og endelig litt mørkere høstkvelder med stearinlys. Dagens aller mest glamorøse effekt er at jeg er uthvilt - prosjekt "sove nok" er i gang, og denne uken har gått overraskende bra. Litt flaut at jeg nærmer meg 40 og enda ikke har fått til helt dette med å gå og legge meg om kvelden, men det er jo aldri for sent å forbedre seg. :D Ellers har jeg sennepsgul bluse, retro-lyseblå jeans og enkle gullringer i ørene i dag. Neglelakken er en gammel en fra OPI - Over the Taupe, som en kollega mente så ut som sjokolade. Helgens blomster blir lyng til å ha på hytta - får ta den med hjem igjen når vi skal tilbake :)

God helg til alle!

tea sa...

God fredag! En litt sen rapport, men det får så være. Jeg startet dagen med et studieseminar og siden jeg kom meg på universitetet tidlig, så fikk jeg gjort mye før klokka var 12. En god følelse! Da var det uansett på tide å ta helg, halv arbeidsdag skal man ikke kimse av. Å gå hjem fra campus har blitt noe jeg verdsetter høyt i hverdagen, spesielt siden jeg kan ta turen gjennom marka hjem. Man får renset både hode og kropp litt. Rømmekake til fredagskvelden (og kanskje resten av helga, hvis den ikke blir spist opp) står rykende fersk på kjøkkenbenken, og forberedelser til fredagspizza har begynt. Planene for helga er få; håper å få lest ferdig Idioten, gjort noe studiearbeid (dessverre realiteten for en som er halvveis i mammaperm og halvveis student), slappe av med min lille familie. Dagens glamoureffekter er leppestift (startet med Brave Red fra Mac og gikk over til Audrey fra Laura Mercier senere på dagen), god te (Kaktus fra Black Cat), nye briller og SOL. Nydelig start på høsten. God helg til alle!

Elin sa...

Nå er jeg øyeblikk på vei ut døra fra jobb. Har vært en fin dag og dermed en fin avslutning på en lang uka. Uka begynte nemlig allerede søndag med jobbtur. Så her har det gått i ett i seks fulle dager nå.
Har "høstbukser" på i dag; jeans med en liten sleng nederst, svart t-skjorte og dressjakke. Parfymen glemte jeg i farta i dag morges, og håret har vært i hale hele dagen. Men jeg skal sveipe innom blomsterbutikken og polet på vei hjem. Da blir det bittelitt glamorøst i sofakroken i kveld ihvertfall. Mulig jeg skal starte på den nye NRK-serien med Hugh Grant i hovedrollen, "Ein Engelsk skandale". Tror og håper den er bra. Ellers en rolig helg uten planer (igjen). Håper regnværet ikke blir for voldsomt. God helg!

Inger sa...

Ikke særlig glamorøst utendørs i dag, men det er helt greit! Da koser vi oss inne, med lys og solsikker på bordet og litt god mat. Blomstret sommerbluse, perler i ørene og litt duft av Black opium sørger for litt fredagsglamour. Og der kom katten med høy haleføring, lykkelig over å få hoppe opp på et fang igjen etter en dag utendørs. God helg til alle her!

Anonym sa...

Helgens glamour: Teater i kveld, og en tur til en idyllisk liten kystby resten av helgen:) God helg til glamourbibliotekaren og alle lesere!

Ingrid sa...

Dagens glamour: Å glede seg til hyggelig helg med gode venner. I avdelingen for ytre glamour: en dæsj parfyme da jeg kom på at det var fredag på vei ut i morges. God helg til alle!

Frøken Desibel sa...

God fredag!

Det har vært en hektisk arbeidsdag, og jeg gleder meg til helg, selv om det nok blir litt jobbing da også. Jeg har på meg kjole og cardigan i høstfarger og Daisy ørepynt i ørene. I helga blir det parkrun i Tøyenparken i øs pøs regnvær, søstertid, litt øving, yoga og bursdagsfeiring for sønnen til ei venninne. Det blir bra:)

Håper alle får en fin helg!

Andrea sa...

Fremdeles fredag! I dag var en rolig hjemmedag. Min glamour i dag var et langt morgenbad med tente lys og bobler i badevannet, veldig nostalgisk og fint.

Anonym sa...

Jeg er så veldig, veldig glad for at du er tilbake! Stemmen sin har vært savnet! Fredagsglamoren, ja... Jeg er så heldig å ha fri hver fredag. Fredagene går vanligvis med til husarbeid og handling av mat. Det har den gjort i dag også. Ikke så glamorøst, men deilig å ha tid til å få orden før helga. God helg!

Marianne sa...

Dagens glamour er blant annet at jeg tok i bruk en ny genser i knall fucsia. Glade farger må til på en høstfredag! I tillegg ble det nydelig middag på Edda før Anja Garbareks performacekonsert (?) på Operaen. En super fredag med mye ekstra glitter. God helg til alle!

Anglofilia sa...

Sniker meg til å rapportere selv om det er blitt lørdag! Fredagen pakka vi i bilen og kasta oss uti høljeregn og vind, til et nydelig lite sted der vi tilbringer helga i fullkommen idyll og ro. Bare vakre, gamle hus, deilige senger, lysekroner, fantastisk mat, lange turer, lyden av havet og god tid til en stabel av bøker. Har akkurat begynt på The Tenant of Whitefell Hall. Glamouren består mest i komfortable klær samt et høstlyng-farget skotsk ullsjal. Fortsatt god helg til alle!

Anna sa...

Her kommer en snik til! Som også var på MacBeth i går, tro det eller ei. Rakk ikke å skrive i går, men koste meg med å lese rapportene nå. Så glad for at bloggen er tilbake igjen! Hører på Chopin etter glamourbibliotekarens anbefaling i skrivende stund - veldig flott. Gratulerer til Yvonne med bursdagen og til Oda med mastergrad, og god helg til alle dere andre!

Glamourbibliotekaren sa...

Slikejenter: Å glemme kontaktlinsene er ikke nødvendigvis så dumt alltid :D Håper du hadde ei fin helg!

Tea :)

Oda: Gratulerer så mye med mastergrad!! :)

Maje: Håper MacBeth var bra! :)

Yvonne Falch: Så fint å høre! Sjøutsikt er bra på en fredag :)

Hermia: Vi var mange som hadde Dewberry :) (spent på valgutfallet jeg også)

Anaruh: Håper du fant en ren kopp og at helga ble bra :)

Jorunn: Nyvasket hus og blomster er helt klart glamoureffekter! :)

HildeSofie: Gratulerer med overstått! :)

Janne: Bra å kunne inspirere! :)

R: Høres ut som fine planer :)

Rannveig: Bra du holdt stand på fredagene uten blogg! Det er helt klart noe med New York og høsten. :)

Ingerid: Solsikker og barn, topp! Tror forresten tehuset (på nett) har fått inn kokos-oolong igjen, var det ikke du som også var så glad i den? Jeg jubler! :)

S: Bra å kunne støtte andre. Håper helga ble fin! :)

Maren: Helgefølelse!!! :)

Medvandrer: Høres ut som en veldig glamorøs fredag, spør du meg! :)

Elisabeth: Fint å kunne bruke musikk på den måten! :)

Instance: Koselig med hytte og stemning! :)

Teabooks: Sene rapporter er helt klart lov! Høres ut som en koselig dag med god kake! :)

Elin: Vi så den serien i går! Likte den godt jeg. Gode skuespillere! :)

Inger: Innekos er ofte vel så koselig! Særlig med katt :)

Anonym: Høres veldig fint ut! Nesten litt Poirot-aktig, hehe. :)

Ingrid: Venner utgjør ofte den beste formen for glamour :)

Frøken Desibel: Familie og yoga og regn! Fint :)

Andrea: Så deilig! Ah, morgenbad :)

Anonym: Tusen takk for koselig kommentar! :)

Marianne: Glade farger hører høsten til! :)

Anglofilia: Aldri for sent å rapportere her! Høres ut som en helt fantastisk helg :)

Anna: Ja, er den ikke flott den plata? Må høre på den nå :)







Finnmarksravna sa...

Opptur!! En tilfeldig tur innom bloggen,- sikkert fordi høsten er her - og ser at du heldigvis er tilbake på bloggbanen. Veldig bra start på helga - i finnmarkshøsten som hittil har vist seg fra en fantastisk side. Fin temperatur, fine farger, fint å tenne lys på terrassen om kvelden til P2-programmene.

Populære innlegg