fredag, september 07, 2018

Kva las du no?


Høstens første "Kva las du no"! Håper dere har funnet dere noe bra å lese nå når høsten sakte men sikkert kommer smygende! Hvis ikke, kan jeg nesten garantere at det vil dukke opp noe interessant her i kommentarfeltet. 

Jeg er som tidligere nevnt godt i gang med bind VIII av "På sporet av den tapte tid", og ellers leser jeg "Sylvia Beach and the lost generation" og John Steinbecks "Dagdrivergjengen". 


Hva leser dere for tiden? Kom med gode tips til helga, så kan den som vil ta en tur på biblioteket og hamstre bøker i morgen! 

24 kommentarer:

Kirsti sa...

Eg har akkurat lese Jane Gardam sin triologi om gamle Filth. "Een ulastelig mann" er første bok, og det er berre å kjøpe alle med ein gong! Bøkene er samme historie frå tre ulike side, fascinerende!
Las akkurat «Der fire veier møtes», av Tommi Kinnunen, som er litt samme konsept, ei historie, fire personar. God bok!

Ai. sa...

"Det stormer om våren" av Ivan Turgenjev akkurat nå. Neste i bunken er "Revolutionary Road" av Richard Yates.

Glamourbibliotekaren sa...

Ai: Å, så gøy! Den har jeg bestilt på fjernlån! Er så glad i Turgenjev men har lest alle bøkene biblioteket mitt har (faktisk bortsett fra En Jegers Dagbok, det må jeg gjøre noe med). Spent på denne! Liker du den?

Elisabeth sa...

Jeg leser 'Allmenn teori om glemsel' av José Eduardo Agualusa, plukket opp nærmest i forbifarta på Ark her om dagen, og jeg elsker den så langt. Jeg er halvveis i boka. Leseaktiviteten min har vært veldig ustabil i år, men nå er jeg visst inne i en god stim og har/tar meg tid. Neste bok ut blir novellesamlinga 'Menn uten kvinner' av Murakami.

Anaruh sa...

Her går det også i Proust, men jeg er "bare" på del to av I skyggen av piker i blomst. Koser meg veldig, og kjenner at Prosts rolige og tankestrømmende måte å skrive på passer perfekt nå som kveldene begynner å bli mørke og man trenger å roe litt ned mellom alle aktiviteter, foreldremøter, jobbforpliktelser og andre ting som kreve oppmerksomhet.

I tillegg har jeg begynt på Flauberts papegøye av Julian Barnes. Jeg har hørt mye bra om den, og har tidvis flirt godt over hovedpersonens tørrvittigheter, men jeg er ikke helt overbevist over formatet - en roman som tenderer over i en biografi om Flaubert? En roman om en person som er så opptatt av Flaubert (og en grønn utstoppet papegøye) at han noterer ned all sin kunnskap og alle sine tanker om dette? Vet ikke helt ...

Anonym sa...

Kirsti: Jeg har også begynt å lese En ulastelig mann og liker den kjempegodt så langt! :) Har fått litt nytt syn på imperiet etter å ha lest i denne og sett tv-serien Imperiets siste dager. Ellers var årets beste sommerlesing Tante Ulrikkes vei av Zeshan Shakar, men den leser vel "alle".

Anonym sa...

'Sommerlys - Og så kommer natten' av Jón Kalman Stefánson. Fantastisk portrett av en islandsk landsby, om menneskene, drømmene og lengslene. Neste som ligger klar er 'Sent i september - en sorts trädgårdsbok' av Jujja Wieslander

Trude sa...

Jeg er snart ferdig med "Tante Ulrikkes vei" av Zeshan Shakar - veldig spesielt å lese om mitt eget nærområde der jeg vokste opp (noen år før denne handlingen tar sted riktignok) fra en innvandrerfamilies perspektiv. Gøy fordi jeg kjenner igjen alle stedene, samt at jeg gikk på samme videregående skole, og innsiktsfullt ved å se hvordan ens hverdag kan oppleves så forskjellig.

tea sa...

Jeg har igjen rundt 100 sider av Idioten av Dostojevskij. Koser meg med den, men kjenner at det skal bli godt å lese noe annet snart. Hva som blir neste bok ut, vet jeg ikke helt enda. Hemingway in love frister veldig etter omtalen din. Har den stående i bokhylla. Eller så blir det noe av Ragnar Hovland, tror jeg. (Det frister også å fortsette reisen min med Proust. Leste første bind i sommer og storkoste meg.)

Anonym sa...

Jeg leser "Gunvor Kjeld" av Thomas Krag, min utgave er fra 1910. Kjøpte den på impuls på Fretex forrige lørdag, og jeg ELSKER den! Ellers leser jeg "Jane Austen at home" (biografi) og bind 2 i Napolikvartetten. Har begynt med fast ettermiddagsrituale med te og bok hver dag etter jobb, og det er så deilig. Spennende, men utfordrende jobb gjør at de små lesepausene jeg har så godt som hver dag er ekstra kjærkomne.

Ida i Bergen

Rannveig sa...

I dag kom jeg helt tilfeldig over en nydelig bok som jeg straks begynte å lese og anbefaler på det sterkeste. Det er "Kjærlighet varer lengst" skrevet av Gisken Wildenvey det hun skildrer sitt forhold til ektemannen, poeten Herman Wildenvey. Den er så nydelig og sjarmerende, og gir et flott bilde av to unge forelskede mennesker of ikke minst av Oslo slik byen var tidlig på 1900-tallet. (Boka starter når de møtes i 1912). En fantastisk bok for alle som er begeistret for kjærlighet, poesi og Oslo.

Randi sa...

Tante Ulrikkes og Sommerlys er lest og lagret! Flotte på hver sin måte!
Nå leser jeg om Sigrid Undset i «Jeg har levd i dette landet i tusen år»
Neste i bunken blir Sarah Zahid «La oss aldri glemme hvor godt det kan være å leve» før Kirsten Thorup sin siste, «Erindring om kjærligheten»

Andrea sa...

Jeg leser Fargen bortenfor (The Color Purple) av Alice Walker. Den har stått på lista lenge, og en tredjedel inn er jeg grepet av historen til Celie. Forrige bok jeg leste var Guden for små ting av Roy Arundhati. Da jeg leste siste setning satt jeg med en følelse av at jeg gjerne skulle hatt mer, så nå står hennes eneste andre roman på lista for videre lesing, i håp om å finne noe av den samme følelsen der.

.mette sa...

Byens Spor av Lars Saabye Christensen. Vekker minner! Mette

Anonym sa...

"Slåttekar i himmelen" av Edvard Hoem. Liker den!

Ingerid sa...

Jenny Erpenbeck, Alle dagers ende. Er ca halvveis. Den er interessant, jeg liker komposisjonen og språket er også gripende. Men det er noe som skurrer for min del. Kanskje er det for trist for meg? Eller noe med variasjonen mellom nærhet og distanse til hovedpersonene som gjør at jeg ikke helt forsvinner inn i fortellingen.

Ai. sa...

Jeg har ikke lest mer enn første kapittel, og har derfor ikke de store inntrykkene enda. Dette er min første Turgenjev-bok, men skal sjekke ut resten av hans forfatterskap om jeg liker boken.

Maren sa...

Jeg leser En av oss lyver, en skikkelig godt skrevet ungdomsbok. Gleder meg til en fin bokhøst!

HildeSofie sa...

Det går mest i pensum om kriseledelse for tiden, men jeg er halvveis i 1968 av Jan Guillou, og ble ferdig med "The boy in the striped pyjamas" av John Boyne, og "Jeg nekter å tenke" av Lotta Elstad for noen uker siden. Anbefaler begge! Har Tante Ulrikkes vei og Talte dager (Heidi Linde) liggende på vent, mistenker at det blir en god stund til :)

Anonym sa...

Jeg leser litt forskjellig for tiden. Langlesingsboka mi er Full Catastrophe Living av Jon Kabat- Zinn, ellers har jeg lyst til å grave fram krimbøker av Maria Lang, og Mummi-bøkene er også høstbøker for meg. Ellers har jeg akkurat lånt ei bok som heter Bjørnstad, jeg lånte og leste oppfølgeren først og syntes den var så bra, så nå skal jeg gi meg i kast med bok nr 1. Og så har jeg ei bok av Hjalmar Søderberg som venter, inspirert av bloggen her, Den Alvarsamma Leken tror jeg det var. Gleder meg!

vossaoslo sa...

Godt i gang med debutboken til Marte Magnusdotter Solem, Jeg har mer jeg vet du vil like. Liker den godt,skriver troverdig med ett godt språk.
Neste er nyeste til Trude Marstein.

Oda sa...

Eg les Den, der lever stille av Leonora Christina Skov. Ei ærleg og hjarteskjræande bok som Skov har skrive om eige liv og forholdet til foreldre som ikkje elsker ein. Boka har blitt utruleg populær i Danmark - og ser for meg den blir oversatt til norsk på eit tidspunkt. Kan anbefalast på det sterkaste - Skov balanserar sårbarheit med raseri og kjærleik på ein heilt særeigen måte. Ellers kjøpe eg med meg ei bunke med Helle Helle - bøker i Danmark, og gleder meg til å ta fatt på Dette burde skrives i nutid. Noko av det aller beste hittil med å ikkje vere student lenger er å ha tid til å lese akkurat kva eg ynskjer. For ei glede!

Nattsvartur sa...

Jeg leser Tolkiens The lord of the rings igjen for første gang på mange år. Og jeg husker så godt hvordan jeg satt på kjøkkenet hjemme og spiste kveldsmat når jeg var liten, og mamma leste den for meg. Den har vært lest mange ganger siden det, og det er mange minner knyttet til den.
I tillegg leser jeg den hemmelige hagen av Frances H. Burnett for jentene mine. Den er så fin, og kan nøre opp under interessen for hager og ting som gror. Det er så hyggelig at de nå er såpass store at jeg kan lese litt mer ordentlige bøker for dem...

Stine Arkeologine sa...

Så moro å lese alle omtalene her! Jeg blir nysgjerrig på så mye som jeg ikke ville kommet på å lese ellers. Jeg har begynt å prøve ut litt mer av nyere litteratur i det siste, å rive meg løs fra de gamle, støvete sakene som er min komfortleseverden, og spesielt noveller. Nå leser jeg i en tykk antologi av Lorrie Moore, «The Collected Stories». Korte, morsomme, innsiktsfulle fortellinger. Veldig morsomt, og annerledes!

Populære innlegg