onsdag, september 05, 2018

Lang liste om lesing



Den svenske lista om lesing kommer vi alltid tilbake til her i bloggen! Men nå har det gått ei stund, så vi må ta den umiddelbart. Håper mange av dere vil svare!



Senast köpta inbundna bok: Det er lenge siden! Det må ha vært i Paris i april. I bunken fra Shakespeare&Company var "Housekeeping" av Marilynne Robinson hardback, resten var pocket. 


Senast köpta pocketbok: Flere fra forlagenes store boksalg - "Ivanov" av Tsjekhov, "Åleine i Alpane" og "Sjølmord i skilpaddekaféen" av Ragnar Hovland, "Meir enn regn" av Frode Grytten.  


Favoritgenre:  Vonnegut-genren.. og veldig, veldig mye annet. Ikke så glad i krim (blir vettskremt), overhodet ikke glad i fantasy. Ellers ganske altetende. Leser gjerne klassikere. 


Favoritbokhandel: Tronsmo i Oslo, Shakespeare&Company og The Abbey i Paris, alle bokhandlene i Williamsburg/Brooklyn, samt et hvilket som helst antikvariat - OG bruktbutikk med bra utvalg (og posesalg). Bislett Bok så klart, og Sagene bokhandel. (Det er så fint at det fremdeles finnes små bokhandler her i byen som ikke er slukt opp av de store kjedene. Sagene bokhandel har jeg vært fast kunde hos siden jeg flyttet dit for mange mange år siden!)


Favoritbibliotek: Mitt barndomsparadis, altså folkebiblioteket i nabohuset. Og ellers New York Public Library. 


Favoritplats att läsa (i hemmet): Hengekøya i hagen, godstolen på verandan, sofaen i stua. Og egentlig alle lesestedene i hagen!


Favoritplats att läsa (utanför hemmet): På tog, fly, ferger, på ferie f.eks. ved en fontene i en liten fransk landsby, på rolige kaféer med kvalitetsmusikk. På en av kaféene på Place de la Contrescarpe. Her er mange fine lesesteder sommeren 2015!


Fem författare du alltid köper i inbundet format: Ingen systematikk i det. Men siden jeg hamstrer bokklubb-bøker fra 60- og 70-tallet, har jeg f.eks. Johan Borgen kun innbundet. Og Hamsun og Duun og Kielland. Og Doris Lessing. Men som sagt, ingen gjennomført tanke bak det. 


Bästa lässnackset: Et eller annet som ikke setter flekker i bøkene. 


Bästa läsdrycken: Te. Alltid.


Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Sus i trær, klavermusikk av Bach. Bølgeskvulp. 


När på dygnet läser du helst? Når som helst når jeg kan. 


Bästa bakfylleläsningen: Jeg er aldri full, og dermed aldri bakfull. 


Bästa kollektivtrafikläsningen: Ei bok som ikke veier så mye at jeg får stive skuldre av å ha den i veska hver dag. Ellers leser jeg virkelig hva som helst på buss og båt og trikk og tog og fly! 



Deres tur!


Her kan dere kopiere: 
Senast köpta inbundna bok:
Senast köpta pocketbok:
Favoritgenre:
Favoritbokhandel: 
Favoritbibliotek: 
Favoritplats att läsa (i hemmet): 
Favoritplats att läsa (utanför hemmet):
Fem författare du alltid köper i inbundet format:
Bästa lässnackset:
Bästa läsdrycken: 
Bästa bakgrundsljudet vid läsning:
När på dygnet läser du helst? 
Bästa bakfylleläsningen:

Bästa kollektivtrafikläsningen: 





13 kommentarer:

Elisabeth sa...

Senast köpta inbundna bok: Husker oppriktig talt ikke! Sannsynligvis noe fra en bruktbokbutikk.
Senast köpta pocketbok: Tre stk i går! (Allmenn teori om glemsel av J. E. Agualusa, Menn uten kvinner av H. Murakami, Vi som hadde en familie av Bill Klegg)
Favoritgenre: Romaner, gjerne med handling fra før 1900.
Favoritbokhandel: Enhver bokhandel som ikke er kjedebutikk og som har bøker som overrasker meg. I Bodø blir det ofte Ludvigs bruktbokbutikk. Og boksalget på biblioteket (Stormen) er ofte bra.
Favoritbibliotek: Stormen (Bodø).
Favoritplats att läsa (i hemmet): Den røde godstolen min
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): I fjæra eller skogen; hunden bundet til ei bjørk, kakao på termosen.
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Remarque, Hoem, Hovland, Rishøi, Saabye.
Bästa lässnackset: Sørlandschips med paprika. Sukkererter. Knott.
Bästa läsdrycken: Vann eller te. Og kakao når jeg leser utendørs.

Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Stillheten i naturen.

När på dygnet läser du helst? Ettermiddag/kveld.
Bästa bakfylleläsningen: Leser ikke i bakfylla, og er forsåvidt aldri bakfull heller.
Bästa kollektivtrafikläsningen: Novellesamlinger.

Anonym sa...

Senast köpta inbundna bok: Kjøpte 3 stk brukt, på lørdag. "Opp Oridongo" og "Dukken i taket", begge av Ingvar Ambjørnsen. Samt "Lasso rundt fru Luna" av Agnar Mykle. Sistnevnte også lånt på biblioteket nylig, men skjønte fort at jeg trenger litt mer tid på 700 sider... :-/ Da er det genialt med brukt, til 20,- kr stk.
Senast köpta pocketbok: "Det annet kjønn" av Simone De Beauvoir. (826 sider. Yikes! Kommer ikke til å bli ferdig på det nærmeste året.)
Favoritgenre: Romaner. Tema varierer litt etter hvor jeg er i livet selv.
Favoritbokhandel: Netthandel, norske og utenlandske. Og brukthandel/loppiser.
Favoritbibliotek: Ingen spesielle, nå lenger. Men i barndommen: ah, Grønland bibliotek! Synes også fjernlån-tjenesten, hjemmefra på nett, er helt gull! Da får jeg tak i det lokalbiblioteket ikke har.
Favoritplats att läsa (i hemmet): Godstolen, under skråtaket.
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): Peisestua på hytta. Helst med fyr i peisen.
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Tilfeldig. Må ikke ha favorittene innbundet.
Bästa lässnackset: Alt jeg har lyst på, der og da.
Bästa läsdrycken: Vin!

Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Helst så stille som mulig.

När på dygnet läser du helst?: Ingen preferanser. Når jeg får tid og anledning.
Bästa bakfylleläsningen: Øh... ingenting.
Bästa kollektivtrafikläsningen: Alt under 300 sider og helst i pocket.

Mvh
Bokdrops

Beady sa...

Senast köpta inbundna bok: Harry Potter illustrert utgave
Senast köpta pocketbok: Archie 1000 Pages Comics Mega Digest
Senast köpta e-bok: Born a Crime, Trevor Noah
Favoritgenre: kosekrim. Og en etter det jeg vet ikke-navngitt genre som inkluderer Fredrik Backmann og Galvin Extence. Velskrevet, varmt, klisjefritt, men med alvor i bunnen.
Favoritbokhandel: Ark.no, ebok.no, Norli.no og Amazon - jeg benytter anledningen til å si fra om noe jeg dessverre har erfart at ikke alle Kindle-eiere er klar over: de fleste norske nettbokhandlere formaterer og sender nå til kindle for en. Det er gjort med et par tasteklikk. Det er mao ikke opp til en selv å konvertere lenger, slik der var i starten.
Favoritbibliotek: alle! Bare det at de finnes <3
Favoritplats att läsa (i hemmet): balkongen
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): i en solseng på en strand
Fem författare du alltid köper i inbundet format: etterhvert mest bøker der det er et poeng at de er innbundet. Med mye bilder eller illustrasjoner. Eller at de ikke finnes i andre format.
Bästa lässnackset: Amarelli lakris
Bästa läsdrycken: te, eller cola med sugerør
Bästa bakgrundsljudet vid läsning: kattemaling
När på dygnet läser du helst?
Når jeg måtte ha ro til det.
Bästa bakfylleläsningen: tegneserier
Bästa kollektivtrafikläsningen: Kindle

Ai. sa...


Senast köpta inbundna bok: Donald Antrim siste novellesamling på norsk
Senast köpta pocketbok: Hedrick Smith "The Russians"
Favoritgenre: Det meste, men ikke så glad i krim (men som barn digget jeg Agaton Sax)
Favoritbokhandel: Den i Eldorado Kinos gamle lokaler. Gratis kaffe og man får gå i fred.
Favoritbibliotek: biblioteket i Tromsø. Luftige lokaler og utsikt. Man føler virkelig at man er i høyden.
Favoritplats att läsa (i hemmet): liggende på sofaen
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): leser ikke andre steder enn hjemme. Må ha ro.
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Aner ikke.
Bästa lässnackset: Nei.
Bästa läsdrycken: Kaffe, og min nye favoritt; Perchs appelsinte.

Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Minst mulig.

När på dygnet läser du helst? Når som helst.
Bästa bakfylleläsningen: Aldri bakfull, så vet ikke.
Bästa kollektivtrafikläsningen: Ingenting. Liker å være var på mine omgivelser.

Rannveig sa...

Elsker slike lister.Som Beady over her har jeg lagt til e-bok som format ettersom jeg er en ihuga Kindle-bruker.
Senast köpta inbundna bok: Må jeg innrømme at jeg ikke husker. Det går i pocket og e-bøker
Senast köpta pocketbok:"Jeg har ennå ikke sett verden" av Roskva Koritzinsky og "Arbeidsnever" av Jan Kristoffer Dale
Senast köpta e-bok: "New leash on life" av Roxanne St. Claire
Favoritgenre:samtidsromaner (ikke krim), fantasy og chick lit
Favoritbokhandel: Sagene bokhandel
Favoritbibliotek: (Må nesten si mitt eget bibliotek) Studentbiblioteket Sophus Bugge på Blindern
Favoritplats att läsa (i hemmet): sofakroken
Favoritplats att läsa (utanför hemmet):terrassen på hytta
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Ingen
Bästa lässnackset: Sjokolade
Bästa läsdrycken: Rødvin

Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Stillhet eller klassisk musikk

När på dygnet läser du helst? Kvelden
Bästa bakfylleläsningen: Lenge siden jeg var bakfull, men hvis jeg er veldig sliten leser jeg helst noe lettlest og romantisk

Bästa kollektivtrafikläsningen: Kindle

Stine sa...

Senast köpta inbundna bok: Ein heil haug bøker eg kjøpte brukt under Førdefestivalen i sommar, deriblant Anna Karenina (Tolstoj, 1. og 2. bind) og Jernnetter av den svenske forfattaren Mirja Unge.
Senast köpta pocketbok: Ei pensumbok i drama og teater om forestillingsanalyse.
Favoritgenre: Umogleg å velje. Likar så mykje forskjellig!
Favoritbokhandel: Gamle og shabby boksjapper med haugar på haugar av bruktbøker.
Favoritbibliotek: Har blitt så glad i Trondheim Folkebibliotek på dei åra eg har budd i byen, så trur det må bli det. Det får dessutan pluss for å ligge vegg i vegg med to av mine favorittkafear!
Favoritplats att läsa (i hemmet): I sofakroken, under leselampa, med ein kaffe- eller te-kopp balanserande på armlenet. Eller i senga, i nytt sengetøy, etter å ha tatt tidleg kveld.
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): På kafé!
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Ingen spesielle!
Bästa lässnackset: Bakverk!
Bästa läsdrycken: Alle typar varm drikke
Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Konsentrerer meg best når eg har kafé-støy i bakgrunnen!
När på dygnet läser du helst? Leser best og mest om formiddagen og seint på kveld.
Bästa bakfylleläsningen: Eg er så sjeldan bakfull at dette blir vanskeleg å svare på. Om så er tilfelle så ser eg heller ein serie på nett-TV.
Bästa kollektivtrafikläsningen: Ei lita bok som eg lett kan smette ned i veska.

Frøken Desibel sa...

Senast köpta inbundna bok: Leksikon om lys og mørke av Simon Stranger, et typisk tilfelle av å ha glemt å avbestille hovedbok i bokklubben.
Senast köpta pocketbok: This charming man av Marian Keyes
Favoritgenre: Mysterier og krim kanskje?
Favoritbokhandel: Daunt Books, Shakespeare & Co, Norli på Karl Johan
Favoritbibliotek: Tromsø bibliotek var utrolig fint. Det må være så utrolig flott å krølle seg opp i en stol der med den vanvittig flotte utsikten og en god bok.
Favoritplats att läsa (i hemmet): Sofaen
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): I hengekøya ved sjøen, botanisk hage, parker, kafe
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Ingen spesielle
Bästa lässnackset: Knekkebrød med ost
Bästa läsdrycken: Te eller vin

Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Stillhet, lav bakgrunnsstøy

När på dygnet läser du helst? Når jeg har tid
Bästa bakfylleläsningen: Blader
Bästa kollektivtrafikläsningen: Lettleste og altoppslukende bøker

Anaruh sa...

Senast köpta inbundna bok: Marguerite Duras, sommeren 80 på forlagenes store boksalg forrige uke
Senast köpta pocketbok: Flere fra nevnte boksalg, bla Ditlevsen, Haugerud, Shakespeare og Ekman
Favoritgenre: Tja, det meste, så lenge jeg synes bøkene er bra skrevet (og evt oversatt)
Favoritbokhandel: Envher med bra utvalg av bøker utenfor topplistene. Tronsmo er bra, Høvik bok og papir er super, og ellers elsker jeg bruktbokmarkeder
Favoritbibliotek: Sandvika! Nå har de fått nye lokaler og det er så FINT der!
Favoritplats att läsa (i hemmet): Sofakroken i stua, i hengekøya eller på terrassen
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): I seilbåten vår. Og på rolige kafeer med gode stoler
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Sånt tenker jeg ikke på. Kjøper de bøkene jeg har lyst på, uavhengig av innbinding
Bästa lässnackset: frukt, kanskje?
Bästa läsdrycken: Te! Og evt limonade når det er varmt

Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Stillhet, lyden av vind og vann

När på dygnet läser du helst? Når som helst
Bästa bakfylleläsningen: Drikker aldri alkohol, så er aldri bakfull
Bästa kollektivtrafikläsningen: Boken jeg leser der og da. Har stor veske og alltid plass til boka mi <3

Jorunn sa...

Senast köpta inbundna bok: En eller annen barnebok.
Senast köpta pocketbok: Husker ikke, det ble en del av dem i sommer...
Favoritgenre: Romaner, poesi, humor...
Favoritbokhandel: Tronsmo bokhandel, Ark i Nordre i Trondheim.
Favoritbibliotek: Folkebiblioteket i Trondheim, samt min barndoms bibliotek, som var åpent to kvelder for uka.
Favoritplats att läsa (i hemmet): I sofaen, i en stol på verandaen med føttene høyt hevet.
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): På kafè, på en benk.
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Ingen spesielle, er ikke så kresen sånn.
Bästa lässnackset: Sjokolade.
Bästa läsdrycken: Te/kaffe.

Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Kafèstøy.

När på dygnet läser du helst? På dagtid.
Bästa bakfylleläsningen: Leser svært lite i bakrus :)

Bästa kollektivtrafikläsningen: Noe lettlest!

Anonym sa...

Senast köpta inbundna bok: Alle dagers ende av Jenny Erpenbeck. Holder på med den nå.
Senast köpta pocketbok: Tante Ulrikkes vei av Zeshan Shakar. Har ennå ikke fått lest den, uff.
Favoritgenre: romaner av mange slag, jeg er veldig svak for samtidslitteratur. Ikke krim!
Favoritbokhandel: Daunt books i London, Waterstones på Piccadilly Circus, Tronsmo, Respublika flere steder i Moskva, særlig på Ostozjenka og ved Novokuznetskaja metrostasjon, Biblio-globus i Moskva, bokhandelen i Garazj i Moskva...
Favoritbibliotek: Statsbiblioteket i Moskva, det er veldig storslagent og vakkert, og slett ikke så verst å bruke, raskt og greit. Dessuten har jeg alltid likt Georg Sverdrups hus, og vårt eget fagbibliotek er supert. Folkebiblioteket i Trondheim var en favoritt da jeg bodde der. Jeg liker også godt Deichman på Bøler, det er veldig stilig og bra. Buen i Mandal er alt et bibliotek i en mindre by skal være.
Favoritplats att läsa (i hemmet): sofaen. På senga, og aviser i senga om morgenen søndag. I gjestesengen i loftstuen, den er laget til som dagseng, men er også til å sovne på med ansiktet i en bok. På takbalkongen.
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): i lesestol på kontoret. På kafe. På svaberg. På bryggen på sommerstedet vi drar til. I hytter man er på tur til.
Fem författare du alltid köper i inbundet format: nei, det er så forskjellig. Russiske bøker kjøper jeg stort sett innbundet, for mye kommer ikke i pocket, og pocket har ofte litt dårlig kvalitet, med små, plagsomme bokstaver.
Bästa lässnackset: ikke noe spesielt, ofte ikke noe særlig - men ikke salte nøtter, det blir bare kliss. Leser ofte aviser med en skive med ost ved siden av (kveldsmat). Det er best å lese på middels full mage!
Bästa läsdrycken: det er viktig, selv om jeg ikke alltid har det. Te, et glass melk og en gang i mellom rødvin er favorittene. Kaffe med melk (cappucino eller cafe au lait) er best på kafe. På jobben - te i fin kopp.

Bästa bakgrundsljudet vid läsning: stille. Suselyder, som bølger. Radiosurr kan være ok, kafesurr er også veldig fint.

När på dygnet läser du helst? jeg leser mye på jobb, men til avkobling er kvelden best. Aviser - helst om morgenen.
Bästa bakfylleläsningen: nei uff, prøver å unngå, for jeg blir så dårlig. Avisenes helgeutgaver er best hvis man først er så uheldig.
Bästa kollektivtrafikläsningen: Jeg har kort vei, og t-banen er oftest full, så aviser på mobilapp og podkast/radio fungerer best.
Hilsen Ingerid

Anonym sa...

Senast köpta inbundna bok: Tror det var "To søstre" av Åsne Seierstad.
Senast köpta pocketbok: Edvard Hoem, bok nr 2 i serien om utvandrerne til Amerika, hva heter den nå igjen?
Favoritgenre: Det kan nesten være hva som helst, bare jeg synes det er godt skrevet (jeg synes for eksempel Johan Theorin skriver veldig fint selv om jeg ellers ikke leser mye krim) - og ikke fantasy.
Favoritbokhandel: Den i gamle Eldorado kino i Oslo er fin. Men det er mange fine.
Favoritbibliotek: Har så mye nostalgi knyttet til Universitetsbiblioteket på Blindern - spesielt i disse studiestart-dager - at jeg tror jeg må si det;) Dessuten er det et flott bygg.
Favoritplats att läsa (i hemmet): I sofaen, eller enda bedre: På balkongen. Leser faktisk aldri på sengen.
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): På kafé, svaberg, tog eller flyplass.
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Har ikke noe system på det egentlig.
Bästa lässnackset: Sjokolade.
Bästa läsdrycken: Caffe latte eller en god iskaffe.
Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Stemmesurr/lyder fra offentlige plasser går greit, både bylyder og naturlyder også. Musikk gjør det vanskelig å konsentrere seg om lesing synes jeg.
När på dygnet läser du helst? På dagtid.
Bästa bakfylleläsningen: Det har heldigvis ikke skjedd ofte. Kanskje et par ganger i mitt nærmere førtiårige liv. Tror ikke bøker var det jeg tenkte på da akkurat;)

Oda sa...

Ei stund sidan dette innlegget blei publisert, men svarer dog på den likevel. Så spanande svar ovanfor!

Senast köpta inbundna bok: Hm, det var nok ei barnebok om Marie Curie til mi kusine si datter
Senast köpta pocketbok: Helle Helle - Dette burde skrives i nutid
Favoritgenre: Vanskeleg å svare på. Krim er ingen favoritt, ellers går det meir på intersse og kvalitet enn sjanger vil eg seie.
Favoritbokhandel: Fleire! Boghandleren Kristian F. Møller i Aarhus, Tronsmo i Oslo, Shakespeare and co i Paris og min barndoms Haugen Bok som var eit eldorado av ein bokhandel i sentrum i bygda mi, men som dessverre ikkje finst lengre
Favoritbibliotek: Også fleire! Dokk1 i Aarhus, Deichmanske på Stovner og Nationalbiblioteket i Oslosentru. Og barndomens sommarbibliotek - Flekkefjord bibliotek!
Favoritplats att läsa (i hemmet): Om sommaren på verandaen, ellers har eg ein forkæjrleik for kjøkkenbord.
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): I parkar, på fjellet, ved havet
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Oi, det gjer eg for sjeldant til at eg kan liste opp fem her
Bästa lässnackset: Mørk sjokolade (som dessverre altfor ofte set små spor etter seg)
Bästa läsdrycken: TE!

Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Lyden av regn/peisknitring/vind

När på dygnet läser du helst? Seine morgonar, ettermiddagar og kveldstid
Bästa bakfylleläsningen: hehe, då går det mest i P2

Bästa kollektivtrafikläsningen: Romanar

Kristin sa...

Senast köpta inbundna bok: Kjennetegn av Magnus Malm
Senast köpta pocketbok: Jakten på en annen rikdom av Kristin Flood
Favoritgenre: Vet ikke om det er en egen sjanger, de finnes vel i flere sjangre, men bøker som både er underholdende/interessante og har en dybde hvor jeg føler jeg lærer noe om livet..? Et forsøk på å beskrive det ubeskrivelige.. hehe
Favoritbokhandel: Husker ikke hva de heter, men det er en liten kjede i sverige som har så mye fint, av både bøker men også papir og hobbyting - jeg kjøper alltid notatbøker derfra.
Favoritbibliotek: New York Public Library..
Favoritplats att läsa (i hemmet): Sofakroken
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): På en benk ved sjøen eller elva
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Jane Austen er den eneste jeg kommer på i farta..
Bästa lässnackset: Sjelden jeg snackser mens jeg leser, jeg pleier spise før jeg leser.
Bästa läsdrycken: Te/ kaffe.

Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Fyr i peisen som knitrer, pus som maler.

När på dygnet läser du helst? Når som helst, men jeg leser aldri på senga.
Bästa bakfylleläsningen: Nå er jeg ytterst sjelden bakfull, men da tror jeg ikke det er lese som står øverst på lista.

Bästa kollektivtrafikläsningen: På buss kan jeg ikke lese, da må det være lydbok, musikk eller en pod. Men på tog, fly, trikk.. kan jeg lese hva som helst. Men foretrekker lette bøker, mursteinene holder jeg innenfor husets fire vegger.

Populære innlegg