tirsdag, september 11, 2018

Regn



1. Regn.

Jeg har i flere år hatt en svart regnjakke, men i år har jeg kjøpt en fin gul en. Jeg vil ikke at min datter skal forbinde meg med mørke triste farger når det regner. Heldigvis har kjedebutikkene forstått at man trenger farger i regnet, og de fleste har et bra utvalg nå - ikke bare i svart. Røde gummistøvler har jeg også, men jeg har en tendens til å tråkke av meg sokkene når jeg bruker dem, så jeg ender alltid opp barføtt med sokken i en krøll helt fremst ved tærne. Tips mottas med takk. 




2. Også er det det med rød leppestift da. Det finnes knapt noen bedre fargeklatt om morgenen når man våkner og er blek og trøtt og skal ut i (etterhvert) mørke og regn. Jeg har så mange leppestifter at jeg lot være å kjøpe en ny for høsten, selv om det selvfølgelig alltid frister.



Gjengen min på jobb - Beethoven, Mendelssohn, Trampe og Bach, samt høstasters fra mammas hage.


3. Punkt tre - og nå tror jeg dere vet hvor jeg skal - er pianomusikk. Om våren og forsommeren er det Chopin vi fokuserer på når det regner. Men nå tror jeg jeg skal bevege meg mot Johannes Brahms og hans senromantiske klaverstykker som han skrev mot slutten av livet. Opus 117, 118, 119. De er noe av det aller fineste han gjorde, hvis man nå skal rangere Brahms' verker og det skal man jo ikke. Jeg liker Hélène Grimauds innspillinger av disse opus. Hun spiller dem nydelig og med ordentlig innlevelse. 


 

Ha en fin høstdag alle sammen!

14 kommentarer:

Ellen sa...

Tips til mulig løsning på sokkekrøll-i-gummistøvel-problematikken: Bytt ut sålen som følger med (som er fryktelig glatt) med en ullsåle.
Og forresten: Jeg er så glad du er tilbake!

Anonym sa...

Et annet tips (som jeg sverger til) er å gå med skjørt/kjole og strømpebukse. En glamorøs touch på dagen, samtidig som man eliminerer muligheten for krøllete sokker.

Eline sa...

Som Ellen sa; andre solar i støvlane! Elles funkar det også å fylle støvelen med eit par ullsokkar eller liknande. Ullsokkar i støvlane er jo dessutan superdeilig på ein litt grå og kald dag!

Glamourbibliotekaren sa...

Takk for tips alle sammen! Jeg byttet ut sålene umiddelbart da jeg kjøpte dem, så ullsåler har jeg. Jeg tror egentlig støvlene er bittelitt for store, for å gå med dem bare i strømpebukse blir for "slarkete", jeg må ha ullsokker. Men tråkker altså av dem. Jeg får ta på enda et par, hehe.

Randi sa...

Så vakker musikk. Takk for en nydelig start på dagen. Min røde regnjakke fikk selskap av en leppestift jeg vanligvis bare bruker i selskapeligheter, men en regnfull tirsdag, jojo, hvorfor ikke tenkte jeg. Så takk for det! ;-)

Glamourfarmasøyten sa...

Hei! Så akkurat idag at det finnes vanntette sneakers, må jo være perfekt! Prøver å legge ved link! https://www.fashiola.no/damer/sko/?mrk=brgn-by-lunde-gaundal

Anonym sa...

Tips 1: strømpebukser. Når det er kaldt nok.
Tips 2: lange strømper/sokker som brettes over kanten på slagstøvlene. Til mine skotske Hunterstøvler kjøpte jeg lange fleecesokker som brettes over kanten. Knikkersstrømper i fine farger og mønstre er egentlig mye stiligere. Det kom jeg på akkurat nå mens jeg skrev.

Lille My

Annonym fan sa...

Kjære Glamourbibliotekar! Så hyggelig at du er tilbake! Jeg hørte på Chopin i regnet her om dagen, i dag skal jeg teste ut Brahms.
Hilsen trofast leser gjennom mange år som tilfeldigvis var innom igjen :)

Anonym sa...

Jeg henger meg på de andre: JEG ER SÅ GLAD DU ER TILBAKE! Anne

Glamourbibliotekaren sa...

Randi: Så fint! :)

Glamourfarmasøyten: Aha, det hadde vært noe! Særlig etter at det ene gazelleparet mitt fikk hard medfart i en ENORM vanndam det var umulig å komme seg tørrskodd forbi i barnehagen i går :D

Lille My: Strømpebukser er ikke nok, må ha noe tykkere nedi (som deretter blir tråkket av, haha). Og støvlene er for vide øverst til å brette noe over, dessverre. Det er ankelstøvler. Så jeg er stadig clueless her, men finner nok på noe. (Raggsokk-holdere? Lim?)

Annonym fan: Så hyggelig at du stakk innom, og vil høre Brahms! :)

Anne: Tusen takk for det, veldig koselig å høre! :)

Beady sa...

Egentlig et militærtips mot gnagsår, men mulig det funker på dette problemet også. Nylonstrømper under ullsokker gjør magiske ting med friksjonen.

Glamourbibliotekaren sa...

Beady: Mannen min sverger til nylonstrømper under ullsokker når han går på ski, og jeg fniser hver gang jeg ser han har en pakke "golden lady"-ankelstrømper liggende i bilen :D

Silje sa...

Veldig fin farge på regnjakken. Hvor er den fra? Silje

Glamourbibliotekaren sa...

Ja, liker den godt! Så fint at den er såpass lys :) Den er fra Vero Moda.

Populære innlegg