torsdag, januar 24, 2019

Svar på spørsmålene deres, del 1




Takk for alle morsomme spørsmål dere stilte meg i dette innlegget! Her er første del av alt dere lurte på - jeg begynner på toppen og jobber meg nedover.

Hei, kjære Glamourbibliotekar! Så gøy med en liten spørrerunde! :-)
1. Hvilket yrke ville du hatt om du ikke hadde vært musikkbibliotekar?
2. Hvis du skulle skrive en bok, hva ville den handle om?
3. Kan du nevne tre nålevende kvinner i Norge du tenker utpeker seg med kunnskap og integritet i samfunnsdebatten? Beste hilsen Bente

1. Musikkhistoriker. Møbelsnekker. Gartner.
2. Et eller annet om musikk er nærliggende! Kunne gjerne ha forsket i noe musikkrelatert og gitt ut bok om mine funn.
3. Det er heldigvis en del! Jeg synes det finnes bra personer både i Dagsavisen, Klassekampen og Morgenbladet, og en politisk redaktør et annet sted er jeg ganske ofte enig med, og en komiker (hvis komedie jeg ikke nødvendigvis alltid henger med på) skriver bra kronikker jeg veldig ofte kan skrive under på. Ingen nevnt sånn helt spesifikt, ingen glemt. Men det er mange, og det blir nok bare flere og flere. Heldigvis!



Line: Hei! Jeg lurer på om du får lest mye bøker for tiden, og når du har lesetid, eller hvordan det er med lesing når du har småbarn i hus?

Det blir naturligvis ikke like mye som før, nei. Det første året fikk jeg lest masse! Hun sov jo hele tiden. Jeg hadde alltid en bok i fotenden av vogna, eller i stellebagen. Trilla ned til sjøen om sommerkveldene og leste mens hun sov til bølgeskvulp. Men nå, med full jobb og hverdag og leking og legging og alt sånt, er det ikke så mange timer igjen av dagen. Jeg prøver dog å lese litt hver dag, mest på vei til og fra jobb. Jeg stresser dog ikke noe med det; alt til sin tid. Det blir mer lesetid senere. Jeg har jo mer lyst til å være sammen med henne enn å lese når hun er våken!





Jorunn: Hei! Jeg lurer på om du kan lage en slags te-guide (mulig du har gjort det før..?)? Ellers er jeg veldig glad i Oslo-tips, om det er koselig gater og strøk, fine kaféer, eller bortgjemte antikvariater. Hilsen Jorunn

Jeg har laget en teguide til Oslo, og har generelt skrevet mye om både te og Oslo i hver sine kategorier, så jeg anbefaler kanskje helst å sjekke dem ut! Jeg liker å rusle i områdene bak slottet, Oscarsgate, Professor Dahlsgate, Briskeby og Uranienborg. Og Kampen. Og Fagerborg. Sankthanshaugen såklart. Sagene er vel ikke nødvendig å nevne, der ligger jo deler av mitt hjerte.



Solveig: Jeg ønsker meg mer bilder og tekst om kopper og interiør og sånne fine ting du har i det fine hjemmet ditt :-) Det er så inspirerende, og jeg er blitt så glad i å kjøpe brukt.

Ditt ønske er mottatt! Det blir nok mer sånt også, tenker jeg.





Hei! Drar til Paris i april og skal investere i et par nye parfymer, hvilke parfymeri kan du anbefale? Ser du serier på Netflix, i tilfelle hvilke? Ellers er klassisk musikktips samt litteraturtips alltid kjærkomment. Tusen takk for den beste bloggen! Nina

1. Paris! Så herlig. Hvis du unngår de mest fullstappa tidspunktene, kan det være fint å snuse litt rundt på LaFayette og Printemps, siden utvalget av merker er så enormt der. Jovoy er også ok da de har mye der, kanskje litt mer nisjeparfymer, ikke så kjente. Men aller best liker jeg parfymehusenes egne butikker, sånn som Annick Goutal, Frederic Malle, Diptyque, Serge Lutens osv. For ikke å snakke om Guerlain-butikken på Champs-Élysées! Dit må man.
2. Netflix: Når jeg setter på tvn men ikke skal se noe som går akkurat da, blir det gjerne Gilmore Girls for hundrede gang, Family Guy, New Girl (også for hundrede gang) og Arrested Development der for tiden for min del. Har ikke hatt så mye interesse av å sjekke ut så mye nytt, har liksom ikke helt tålmodighet til å sitte foran tvn. Ikke så glad i grensesnittet deres heller, vanskelig å finne noe annet enn det mest åpenbare. Skulle ønske de hadde litt bedre og flere kategorier. Man må jo vite hva man skal søke på, det er alltid irriterende i alle former for baser og streamingtjenester. Forøvrig er jeg glad i å få med meg hva som sendes på NRK, så i disse dager er jeg i gang med å se gjennom Brenner live fra i høst. 
3. Klassiske musikktips; sjekk ut den posten jeg la ut rett før jul!
Takk for at du liker og leser bloggen!


Anonym: Hva gjør deg frustrert i hverdagen?

Regjeringen vår og alle håpløse utspill derfra. At hele tre politiske partier nå synes det er helt innafor å samarbeide med FrP - det var nokså utenkelig for noen år siden. Maktsyke. Mangelen på varme. Dessuten: kommentarfelt, nettroll, hele underskogen av fæle holdninger som kommer til syne. Artikler som deles, fra tvilsomme "nyhetsbyråer", og som overhodet ikke består av faktasjekket innhold. Voksne mennesker som sprer hat, personangrep og mobbing i sosiale medier. Dette skremmer vettet av meg. Kildekritikk er så viktig!! Lær barna kildekritikk, vær så snill. Lær dem å være kritiske til artikler som ikke-så-veldig-nettrente besteforeldre deler. Det provoserer meg at voksne lærer barn å mobbe.




Anne: En te-guide hadde vært veldig fint, spesielt for oss som stort sett drikker vanlige te-poser fra matbutikkene! Ellers er jeg fascinert av hvor positiv du alltid er, du ser gleden i mye, og det er inspirerende! Er det et bevisst valg for bloggen? Hender det at det er vanskelig å blogge hvis du har en dårlig dag?

1.Jeg tror jeg igjen vil henvise til Oslo-teguiden samt tekategorien her i bloggen! Jeg skriver mye om te, så jeg håper du kan finne inspirasjon der.
2. Jeg er en blanding av positiv og negativ som alle andre! Ser ingen grunn til å spy ut eder og galle i denne bloggen; den er ment å være inspirerende, ikke nedtrykkende. Jeg blogger ikke hver dag uansett; jeg lager ofte mange blogginnlegg på en og samme kveld, så jeg har ikke noe press på meg til å måtte skrive noe hver dag. Så da "slipper" jeg å blogge hvis jeg er sur, hehe. På den annen side kan man jo virkelig bli i bedre humør av å blogge om noe fint! 

Svarer på flere spørsmål i morgen!

1 kommentar:

Ingunn sa...

Gøy med spørretimer :-)

Populære innlegg