tirsdag, februar 05, 2019

Glamourspørsmål fra leser: Om hvordan det ser ut hjemme hos oss


Under spørrerunden kom det inn et ønske om å skrive mer om vårt hjem, interiør osv. Ingvild skrev "Synes dere har det så koselig hjemme. Vet du har skrevet mye om det før, men jeg finner ikke akkurat det jeg leter etter i arkivet. Jeg lurer på om det er noen helt konkrete ting du tenker må være til stede når du innreder ditt hjem. Eller hva du absolutt ikke vil ha. Om det er noen typer møbler, materialer ting er laget av, stiler, sånt. Spennende å høre hvordan du tenker uansett, og gjerne en sånn guide til "slik får du et Glamourbibliotekarpreget hjem" ;-) På forhånd takk (og skjønner hvis du ikke orker siden du sikkert har gjort det før)"

Jeg kan godt skrive mer om dette - jeg fant et innlegg fra 2015 som jeg har revidert en del. Og dette blir jo veldig subjektivt, det handler om hvordan det ser ut hjemme hos oss, og det er ikke alt som er så gjennomtenkt som det kanskje kan virke. Mye er ad hoc, mye kunne vært forbedret, mye bærer preg på at vi hverken har tid eller økonomi til å fikse det akkurat nå. De som er veldig opptatt av interiør og at alt skal være i orden, ville nok fort ha skrevet en laaaang liste over forbedringspunkter ved å ta en kjapp runde i huset vårt! Men det stresser meg overhodet ikke. 

Vi er glade i huset vårt og synes vi har det koselig og lunt, sommerlig om sommeren, vinterlig om vinteren, men endrer såpass lite at det er liksom ikke noe å ha jevnlige oppdateringer om, føler jeg. Vi er minimalt opptatt av trender i interiøret, er ikke interiør-kreative personer som lager nye ting av gamle ting, vi pusser opp bare når det trengs. Vi er dovendyr på dette området, og synes det er deilig å slippe - selv om det helt klart trenger et nytt strøk maling her og der, men da må vi jo ta ned alle bilder og hyller og bøker osv osv. (Hvor gjør man egentlig av alt sammen mens man maler? I en haug midt på stuegulvet?)

Folk er forskjellige hva dette angår - og takk og pris for det. Dette er virkelig ikke ment som retningslinjer for andre, det må jeg nok en gang presisere - for av og til hender det at lesere tar seg nær av ting jeg skriver, og jeg må bare understreke om og om igjen at dette er hva som funker for meg. For oss. Andre får gjøre som de vil! (Jeg vil derfor ikke skrive så mye om hva jeg absolutt ikke vil ha, for det skaper fort så negativ stemning.)

Med andre ord - jeg vet ikke hvor mye interiør-inspirasjon dere får ut av dette innlegget..  Det blir en blanding av "Slik har vi det" og "Slik får du et glamourbibliotekarpreget hjem" (som Ingvild ba om), selv om sistnevnte føles ganske merkelig å blogge om i det hele tatt.

Men noen punkter kan jeg selvfølgelig komme med her jeg sitter ved spisebordet og ser meg rundt i stua. Konkrete ting som i alle fall jeg synes bør være tilstede i mitt hjem! For å få vår "stil", som jeg ikke aner hva jeg skal kalle fordi den er et sammensurium av livene våre og ting vi har samlet med oss, arvet, og som har affeksjonsverdi, kan jeg tipse om følgende: 



*Potteplanter. Jeg har hatt potteplanter hele livet. På pikerommet i barndommen, på studenthybelen, i alle leiligheter. I vinduskarmer, på veggen, på bordet, i hyller, på enhver flate som trenger litt grønt og liv. Samme hva - klatreplanter, kaktuser, blomstrende potteplanter - det blir alltid finere i et rom når man har en potteplante eller sju. Det blir liv i rommet på den måten, og aller mest hvis de får vokse litt fritt, stå litt her og der, mange forskjellige om hverandre, minst mulig symmetrisk og "ryddig". Flytte rundt på dem, ta avleggere og lage småplanter. Grønne planter er virkelig første steg for å få et levende hjem. 


*Blomster i vaser. Her bruker jeg både et utvidet blomster- og vasebegrep. Det trenger ikke å være duftende liljer i en diger krystallvase, det kan f.eks. være litt blåbærlyng i en gammel fløtemugge. Men å plukke inn et eller annet, noe som ser fint ut, og putte det i en vase eller mugge eller et vannglass og sette det på bordet - det gjør en stor forskjell. På bildet: Bittesmå strandnellik funnet på et svaberg, satt oppi i et knøttlite gammelt saltkar.

Jeg er veldig for å plukke inn det man finner, det som hører årstiden til. For meg blir det så uendelig feil å kjøpe en kvist kirsebærblomster eller magnolia nå på vinteren. De små stakkars knoppene som egentlig ikke vil springe ut før i mai, skal man virkelig tvinge dem ut nå i kulda? Det blir som å pynte til jul i august for min del. Eller å ha ei grein med kunstige blomster. Så kan man jo selvfølgelig diskutere hvor årstidsriktig det er med tulipaner i januar her i landet, men det er så etablert. Det blir annerledes for meg. Men jeg venter noen uker til med gåsunger også, og knallgule tulipaner får komme i mars når det er litt nærmere påske. (Man kan sikkert arrestere meg på brudd på logikk her, men dette er altså hvordan jeg føler det med blomster om vinteren. Men å f.eks. plukke inn noen kvister forsythia fra hagen i påska, det liker jeg!)

Kanskje det er fordi jeg har disse trærne i hagen, og fordi det er så stort når de begynner å blomstre. Det er så spennende å følge med; man vet jo aldri fra år til år når det skal skje. Det er et så klart tegn på at nå er våren godt i gang, og derfor blir jeg helt årstidsforvirret når jeg er i blomsterbutikken i januar og ser de spinkle kvistene med knopper som har lyst til å sove lenge ennå



*Stearinlys. Stearinlys gir stemning uansett! Jeg er storforbruker. Jeg er ikke så glad i lysfat med mange lys og pynteting på, jeg foretrekker et enkelt lys i en gammel messingstake, evt et telys i en liten telysholder. Men hovedsaken er jo skinnet de gir, ikke hvordan de ser ut i seg selv. 

*Møbler. Jeg liker møbler som har levd ei stund. Møbler blir gjerne automatisk en eklektisk gjeng; man har med seg noe herfra og derfra, kjøpt på ulike tider i livet. Kanskje arvet eller fått. Kanskje noe fra loppis. Jeg er veldig fornøyd med alt vi har, det er i god kvalitet og holder i mange år. Dessuten passer det fint inn i vårt hus fra 1960 som fremdeles har originaldører og klesskap og alt sånt, hvor kun kjøkkenet var pusset opp da vi flyttet inn. Ikke noe fiskebeinstrie eller lignende fra 90-tallet som måtte fjernes, ikke noe brystpanel som måtte rives ned. Megleren sa "oppussingsobjekt"; vi sa "kjempefint at alt er bevart!" og malte vegger og lakket stuegulv, slipte gulvet på soverommet, ferdig! Ikea-sofaen vår har vi hatt fra vi flyttet sammen, hvilket begynner å bli en del år siden nå. Lenestolen er fra loppis, den fikk vi pusset opp og den ble så fin! Stuebordet har vi arvet av svigerfar som vant det (!) i en skytterkonkurranse i sin ungdom. Den nydelige femtitallsskjenken min er etter farmor. To av lampene også. Spisestuestolene er gamle fine rørstoler fra naboen(s dødsbo) da vi bodde på Sagene, og et par fra misjonsbutikker på Sørlandet. Bokhyllene har vi arvet av min tante Borghild. Hyllene hvor vi har stereoanlegg og plater i, er fra Ikea. Ellers er kjellerstua full av Ivar-hyller fra studietid, fine trehvite kvistflekkede ubehandlede Ivar-hyller (synes de er så fine at vi gjerne skulle hatt dem oppe i stua om vi hadde plass!), og på gjesterommet har vi et hundre år gammelt skrivebord, farmors knalloransje femtitalls-lenestol, og to gjestesenger vi har arva av mormor. Også videre! Dette har jeg jo ramsa opp mange ganger før. Men det aller, aller beste: Min barndoms store gamle spisebord i tre. Det er knalltungt, det er heltre fra Krogenæs, og det er nok mitt favorittmøbel i hele huset. Her spiser vi alle måltider, her leser jeg aviser og bøker, her drikker jeg te hver dag. Hvis vi setter på forlengerne får vi plass til ti personer rundt det. Spisestuemøbler er kanskje det jeg er mest nøye på, jeg er så glad i store trebord og tror ikke jeg hadde orka å ha noe annet enn det; jeg føler at jeg er i et møte på jobben når jeg sitter ved hvite bord. Tør ikke sette fra meg tekoppen på glassbord, redd for å knuse dem. Bordplata må være av tre. Lyst eller mørkt, nytt eller gammelt spiller egentlig ikke så mye rolle, bare det er levende. Det er noe trygt og varmt og innbydende over gamle trebord. Hjemmekoselig. 




*Å utnytte effekten av tekstiler utgjør mye. Gardiner. Sofaputer. Vi har tynne flagrende gardiner om sommeren, litt tykkere om høsten og vinteren. Hvite- og rødstripete til jul. Lysegrønne eller gulstripete om våren. Lysegrønne sofaputer om sommeren, røde til jul. Det skal ikke mer til for å gi et lunt inntrykk. Og gulvmatter da. Filleryer! Hjemmevevde kan man finne på loppis (eller kanskje man har en snill mamma eller pappa som vever!). Og koselige løpere på spisebordet. 



*Bøker. Ikke rydd bort bøkene. Ha bokhyller man kan gå på oppdagelsesferd i. Bokhyller skaper dessuten en lun stemning, det er noe med fargespillet hulter til bulter. Bøker gir liv nesten på samme måte som potteplanter (og kombinasjonen er uslåelig!). Ikke gi bort bøkene til loppis selv om du har lest dem, og selv om minimalistiske trend-eksperter sier så. Plutselig har du bruk for å slå opp i dem, plutselig kommer du på at du vil låne bort ei bok til noen. Dessuten: Ethvert barn fortjener å vokse opp i et hjem med masse bøker. Ikke rydd bort alt sånt som barna vil finne glede i. Selvfølgelig kan man rydde og kassere hvis det er helt irrelevante bøker i samlingen, det gjør jeg selv i blant. Men som prinsipp - bøker er bra å ha. 



*Musikk. Ha en platespiller lett tilgjengelig, og i det minste noen yndlingsplater i nærheten (om man ikke har plass til hele samlingen fremme, det har ikke vi heller)




*Affeksjonsverdi. Å bruk ting en er glad i, det er fint. Arvede ting. Noe fra en reise som vekker minner hver gang en bruker det. En fin brodert pute en husker fra farmors sofa. Og gjerne allsidige ting: En fin mugge kan brukes til vann til middagen, saft under morelltreet om sommeren, som vase året rundt, til varm sjokolade om vinteren. Man trenger ikke mange spesialgreier, vi satser på allsidigheten i de tingene vi har. 




Et portrett av Johannes Brahms passer meg fint.




Jeg kjenner det har nådd et metningspunkt hva innkjøp angår, vi har alt vi trenger av ting til huset, jeg er svært lite interessert i å gå i interiørbutikker og se på nye ting. For miljøets del og for min egen økonomis del er dette en klar fordel (og bruktbutikker kommer jeg aldri til å slutte å gå i, bare så det er sagt!). Det er fint med inspirasjon om man føler at man trenger en forandring i hjemmet sitt, men vær bevisst på at det kan skapes veldig mange unødvendige behov når man ser seg omkring i blogger, blader, butikker. Jeg vet mange blir stresset og kjenner på presset. Jeg kan gjerne være et levende vandrende eksempel på at ikke alle pusser opp hele tiden. Men jeg liker absolutt - og det er viktig for meg - å ha det koselig omkring meg, sånn noenlunde ryddig, og pynte med blomster og markere årstidene litt. Uansett, dette er kun en liten rapport om hvordan vi har det hjemme. Og kanskje som en liten heads up til de som lar seg stresse av at "alle andre" har det så perfekt: De færreste har det perfekt!  Og de som ser ut til å ha det perfekt, bruker nok svært mye tid på nettopp å holde det prikkfritt - tid man kan bruke på annet som er morsommere enn å rydde. 




Her er rundturen i hjemmet vårt som jeg la ut en gang i 2015:


Steng ei dør og fyll den med bøker.



















8 kommentarer:

Randi sa...

Dere har det altså SÅ FINT hjemme, og jeg ELSKER at dere ikke bryr dere om trender men bare har en evig hjemmekoselig stil! Takk for mange gode tips!!!!!

Jonas Lie sa...

Alle tiders!
Frem med bøker, planter og musikk!
Godt å lese at flere enn meg har anstrengt forhold til bord som enten er hvite eller av glass!
Takk.

Anonym sa...

Ah, perfekt inspirasjon på en grå tirsdag :-) Så varmt og koselig og ekte. Tusen takk!

Randi sa...


Hihi, så du har ikke kasta deg på trenden med å snu bøkene altså :D
(Bare tull, hadde altså ikke trodd det!)
Ta vare på ting, gjenbruk, affeksjonsverdi - JA!
Takk for titten! :)
Randi S.

Line sa...

Veldig inspirerende :-) Har akkurat flyttet inn i nytt hus, så her kan jeg plukke med meg mange tips :-)

Anonym sa...

Å, så godt å få bekreftet at flere tenker som meg! Det visste jeg jo allerede (jeg er hun bloggleseren fra tolv år tilbake), og både kloden og jeg verdsetter at du skriver om gjenbruk, redusert forbruk og det å ikke strebe etter stadig nye trender. Fremtiden tilhører oss, håper jeg!

Anonym sa...

Helt etter min smak. Og etter ganske mange andres også, tror jeg! Har i det siste sett en del bilder fra hus og hjem på Instagram med akkurat dette du beskriver her, bruktfunn og filleryer og bordløpere. Tviler ikke på at denne trenden (i mangel av et bedre ord) stammer i stor grad fra din blogg :-) Det omtales delvis som en slags retro nostalgisk pensjoniststil, uten at jeg helt forstår hvorfor. (Ser for meg heklede dorulldukker, og det er jo ikke akkurat det du presenterer her). Men du er nok en trendsetter, kjære Glamourbibliotekar :-) Astrid

Glamourbibliotekaren sa...

Randi: Tusen takk, så koselig! :)

Jonas Lie: Bøker, planter og musikk!! :)

Anonym: Takk for det, hyggelig å kunne inspirere! :)

Randi: "Trenden" om å snu bøker tror jeg er kraftig overdrevet :D (For min del er fargesortering nesten like dumt)

Line: Så bra! :)

Anonym: Ja, det får vi virkelig håpe! :)

Astrid: Takk, oi, pensjoniststil! Ja hvorfor ikke, mange av møblene mine er jo fra pensjonisthjem :) Fint å kunne inspirere andre til gjenbruk framfor forbruk da, så hvis jeg er trendsetter på dette området er jeg egentlig veldig fornøyd med det! :D

Populære innlegg