torsdag, april 04, 2019

Påskeadvent


Når påska er så sen som den er i år, er det jo fint å lade opp litt ekstra på forhånd. Påskeadvent er som dere vet et kjent begrep i denne bloggen (og i mitt liv) ; man må liksom skvise ut alt man kan av hyggelige ting i denne høytiden. Glede seg til ferien, og begynne så smått med å pynte bittelitt, skrive påskekort og ha påsketeselskap.  

Jeg kjøpte en liten påskeliljekrukke til min lille datter i forrige uke, og da den ble typisk forvokst, klippet vi av blomstene og satt dem i en vase sammen med forsythiakvister fra hagen. Det skal bli spennende å se når knoppene begynner å blomstre!


Pastellfargede lys gir sukkertøystemning. (De gamle fine messingstakene er nypussede!)



Gult servise med påskete, og ei morsom bok fra 40-tallet med handling fra Oxford. 



Disse to! Den ene er fin å så karse i, den andre er bare søt og hører påska til. 
De er riktig gamle, begge to. 

Selve påskepynten venter vi med litt til, men det skal bli koselig å finne fram alle de skranglete kyllingene, de grelle dukene og alt sammen. Det jeg gleder meg aller mest til, er å få samtidskunst fra barnehagen. Den skal få æresplass! Hvert år! 




Eventuelt kan man jo synge og spille den selv. Eller Frauenliebe und -leben, det er noe vårlig over den også. For ikke å snakke om Dichterliebe! Im wunderschönen Monat Mai, rett rundt hjørnet når påska er over. Best å begynne å øve. Åh Schumann, du min evige. 



Men aller finest i påskeadventstiden: Bachs kirkemusikk



9 kommentarer:

Ingvild B sa...

Så fint med påskeadvent!
Jeg har funnet frem påskepynten allerde
Skal beskjære plommetreet straks, og da tar jeg med meg grener inn å setter i vann
Disse pynter jeg med egg, og det skjer nå i helgen
Det er så koselig når grenene begynner å blomstre. Påskestemning ♥

Lektor Tørrdal sa...

Jeg har også begynt å vurdere hvilken magisk 70-talls løper som må på bordet, og skal ta inn trollhassel/vrihassel etterhvert. Og narcisser som er små soler i vinduskarmer.

Anonym sa...

Så fint! Takk for uttrykket påskeadvent, så bra det passer! Jeg lurer på, hvordan får du tid til å lese og blogge? Jobber fullt og har en toåring selv, og rekker liksom ingenting. Vil ha mer tid til å trene, og å lese. Tips?

Glamourbibliotekaren sa...

Ingvild B: å ja, sette greiner i vann! Så fint å endelig gjøre det, nå er det tiden for denslags! :)

Lektor Tørrdal: jeg høyner med grønn duk med neongule kyllinger! :D

Anonym: påskeadvent er topp! Ja, hvordan får man tid til alt. Jeg tar en raptus og blogger for hele uka søndag kveld. Det er kun glamorøs fredag som er «ferskvare», så det meste du leser i bloggen er noen dager gammelt :) Lese bøker gjør jeg derimot nesten hver dag, det har høyere prioritet. På bussen, på båten, evt i lunsjen.. alltid bok i veska!

Bokormen sa...

Åh, det skal bli så godt med noen fridager nå! Jeg har store planer om kaffe og vaffelsteking ute, om vi så må pakke oss inn i ullpledd.

Håper på gjensyn med de skumle kyllingene! :)

Trude sa...

Jeg gleder meg skikkelig til påske! Takk for inspirasjon!

Joy sa...

Så koselig med påskeinspirasjon!

Marianne sa...

Så deilig. Jeg er så glad i denne bloggen. God stemning alltid, ikke noe jåleri og supertrendye greier, men ekte og jordnært uten å bli kjedelig et sekund. Tusen takk for det! Vi skal også feire påskeadvent nå :-) Takk for dette morsomme uttrykket, det gir slik håp om ordentlig vår liksom :-) Klem!

Glamourbibliotekaren sa...

Bokormen: Å, det er koselig å steike vaffel ute!!

Trude: Bare hyggelig!

Joy: Så fint du synes det!

Marianne: Tusen takk for hyggelige ord. Veldig glad for å høre det :)

Populære innlegg