fredag, januar 19, 2007

Glamourspørsmål fra leser: Antrekk på teaterpremiere

Hjelp! Har helt uventet blitt invitert på premieren til Knut Nærums nye stykke på Oslo Nye - i morgen! Hva i all verden har man på seg på en sånn event? Er en enkelt LBD ok eller er det litt over the top? Jeg pleier å ta på skjørt og topp når jeg skal i teater ellers men veldig mange andre stiller jo i jeans (noe som er ganske simpelt, etter min mening - man bør gripe de pynte-anledningene man har!). Det viser seg at kompisen min som jeg skal gå med også lurer veldig på hva han bør han på seg. Kan du gi noen råd til han også i samme slengen? Kan du hjelpe, kjære Glamourbibliotekar?
Frøken Makeløs


Hei!
Den lille sorte er absolutt et bra forslag, slett ikke over the top. Antrekk i teater og opera generelt synes jeg kan være alt fra jeans til lang kjole (alt etter hva man selv foretrekker), men når det er premiere bør man dresse opp litt. Svart kjole og støvletter kanskje? Øredobber, oppsatt hår og leppestift! Det er tingen. Din kompis kan jo gjerne stille i blazer og skjorte.. ikke nødvendigvis dress, og slett ikke slips, men en pen dressjakke er jo aldri å forakte.

God fornøyelse!

mvh
Glamourbibliotekaren

11 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen takk for hjelpen! Nå gleder vi oss veldig til premieren i kveld - han i splitter ny speilfløyelsblazer fra Tiger jeg jeg i en av mine utallige LBDs.

Glamourbibliotekaren sa...

Det høres ut som at dere er klare for den røde løperen! :)

Anonym sa...

Jeg skjønner forsåvidt argumentet med å gripe de pynteanledningene som måtte by seg, men jeg har en aldri så liten protestkampanje på dette området: Jeg vil gjerne bidra til at teater, opera, kunstutstillinger etc ikke bare skal være noe som "fiffen" gjør, og derfor vil jeg helst stille i et litt casual antrekk ved sånne anledninger. Jeg var på en opera for ikke lenge siden, og stilte med smågodtpose (og dongeri). En utrolig dårlig ide såklart, det bør være MYE mer stille i salen til en opera enn til en kinofilm... Ble rimelig uggen av å dytte alt godtet i trynet under pausene! Men dere tar sikkert poenget. Nei til snobberi, det er meget uglamorøst.

Unntaket: hvis man er på date, uavhengig om det er med sine besteforeldre eller sitt hjertes utkårede - ja, da pynter man seg til ære for dem.

Glamourbibliotekaren sa...

Fruen: Jeg er enig med deg i at man kan være casualt kledd i operaen eller i konserthuset, men man er ingen snobb fordi om man liker å pynte seg. Jeg skjønner hva du mener, kulturen er for alle og man skal ikke føle at man MÅ gå i pels og klirre med juveler for å gå i operaen, men etter min mening blir det like dumt å gå inn for å gjøre det motsatte. Liker man å pynte seg, gjør man det hjemme, på jobb, i operaen, på kino, hvor som helst. Liker man ikke å pynte seg, gjør man det ikke. Så enkelt er det. Det har ikke noe med snobberi å gjøre.

Anonym sa...

Helt enig! Jeg stiller alltid i vanlige klær på teater og i operaen (hvis jeg ikke er der med mormor...). Ikke fordi jeg ikke liker å pynte meg, men fordi jeg mener at kunstopplevelser skal være en del av hverdagen. Man skal oppgradere hverdagen (og gjerne ha leppestift hver dag), ikke la kulturøyeblikkene bli så sjeldne at man ikke vet hva man skal ta på seg.
Folk bruker kulturtilbudene altfor lite, kanskje nettopp fordi man tror de krever noe spesielt.

Så vi sees på premieren i kveld, frk Makeløs, jeg i jeans og du i lbd!

Anonym sa...

Jag vill inte verka grinig, men jag tänkte just häromdagen på hur ILLA jag tycker om människor som tar med sig smågodis och chips till teatern eller operan. Det är en sak att välja att inte klä upp sig för egen del. Det är en helt annan sak att medvetet nedvärdera evenemanget så mycket att man behandlar det som vilken bioföreställning som helst. Att smaska på godis under föreställningen kommer att märkas för de bredvid-sittande, och är respektlöst. Sådana medvetna provokationer säger mer om utföraren, som nästan verkar hoppas på att folk runt omkring skall bli upprörda. Så himla självupptaget och fördomsfullt att tro att man skall vara en "ögonöppnare" för alla andra besökare, som om de inte kan fundera och välja ut själva vad de skall ha för kläder på teatern!

Anonym sa...

Jeg skjønner poenget deres, Fruen og Irene, men er enig med Glamourbibliotekaren i denne lille debatten. Syns det virker litt voldsomt å la være å pynte seg som en slags statement. Å gå i teater eller opera er vel neppe hverdagslig for noen av oss, og det å pynte seg er hvertfall for min del med på å løfte hele opplevelsen. Føler ikke at jeg er del av noen fiff av den grunn.

Ses i kveld, Irene! :-)

Anonym sa...

Jeg mener bare at man bør gå på teater og i operaen mye mye oftere, kledd som man vil! Gjerne kjole, gjerne jeans, det viktige er at man bruker tilbudene. For meg er det dét hverdagsglamour handler om, og det er derfor jeg liker denne siden så godt. Når det gjelder godteri, titting på mobiltelefonen og småsnakking mener jeg det burde forbys også på kino...

Glamourbibliotekaren sa...

Irene: Helt enig, man bør gå mye mye oftere! :) Det er jo masser av kulturtilbud overalt hele tiden. Og man går i de klærne man vil akkurat den dagen, helt klart.

Fruen: Den beste måten å bli kvitt frykten for "fiffen" og "snobberi" (jeg liker ikke de uttrykkene) på, er jo bare å ignorere disse kunstige kulturklasseskillene - så forsvinner de. Å gjøre det til en kampsak er litt waste of time & energy tror jeg. OG det gjør det til en big deal, hvilket på en måte opprettholder det du kaller snobberi, eller klasseskillet. Uff, jeg liker ingen av disse uttrykkene; det er så mange implisitte fordommer i dem :)

Anonym sa...

Får vel legge inn et lite ord her også når det gjelder smågodis. På kungliga Operan, der jeg jobber FÅR man ikke spise og drikke sånt som forstyrrer andre eller kan ödelegge setene i salongen. Det er jo vanskelig å bestemme hva som forstyrrer mest av godisslafsing, hoste eller for eksempel klär som bråker, men jeg holder med Jenny i at det er respektlöst å sitte med godisposer i salongen.

Glamourbibliotekaren sa...

Jaggu. Konserthuset skulle ha 1800 kroner for et sete den 20. februar når Wienerfilharmonien spiller; det tror jeg er det dyreste jeg har hørt om. På vanlige konserter der er det heldigvis ikke sååå dyrt, men dyrt nok. MEN om man kommer en time før forestilling i operaen, kan man kjøpe uavhentede billetter til en rimelig penge - det har jeg gjort, og fikk til og med bra plasser! Vanskelig å planlegge, dog. Man må ha en backup-plan; det kan jo fort være utsolgt.

Populære innlegg