onsdag, januar 31, 2007

Glamourspørsmål fra leser: Såpe og vann

Kjære deg!
Som kvisete tolvåring (tidlig pubertet) husker jeg at jeg skrubbet huden hardt med klut, mens jeg gråt over byllene som voldtok ansiktet mitt. Mamma kom forbi badet og stoppet meg forferdet med formaninger om at dersom man irriterte ansiktshuden, ble alt bare verre. Hun hentet frem noen arkiverte utklipp fra et eller annet ukeblad fra 60-tallet som handlet om hvordan man skulle rense/vaske ansiktet. Rådene var som følger:
1. varmt vann for å åpne porene
2. mild såpe for å rense porene
3. skylle vekk såpen godt med lunkent vann
4. klappe på kaldt vann for å lukke porene

Dette har siden den gang vært mitt ansiktsvask-rituale og jeg har alltid brukt Lano som såpe. Men jeg leser jo her og der, blant annet i bloggen din, at man skal unngå all såpe i ansiktet og nå har jeg lest det så ofte at jeg hver eneste kveld får vondt i magen av å smøre inn ansiktet med Lano. Spørsmålet mitt blir som følger: Er det virkelig så skadelig og hvorfor? Det som skurrer for meg er at i mange dagkremer og rensekremer er det tross alt tilsatt mer parfyme enn gode gamle Lano, og det bruker man jo på ansiktshuden, så hvorfor er såpe så bannlyst fra ansiktsbehandling? Jeg kvier meg dessuten så inderlig for å bli avhengig av å kjøpe enda et hudprodukt som krem til sminkefjerning når jeg bare bruker litt øyenskygge og mascara, som lett lar seg fjerne med nettopp Lano. En annen ting er at jeg har veldig sart ansiktshud, som lett reagerer på kremer. Jeg bruker en dagkrem fra Clarins, men finnes det kanskje også andre milde alternativer som du kan anbefale? (Dette ble flere spørsmål).

Varme hilsener fra
Grorudpalmen


Hei!
Den oppskriften høres ut som den er tatt fra min mors "teenager"-bok fra 50-tallet, der man også lærer at hofteholdere skal skylles opp annenhver dag... Det er, som du sier, sjelden anbefalt å bruke såpe i ansiktet (iallefall Lux og de der...). Samtidig har du et veldig godt poeng - mange rensekremer er veldig sterkt parfymerte, og flere virker uttørrende på huden. Jeg tror det er veldig individuelt hva man tåler, men ettersom du sier at du har sart ansiktshud, tror jeg jeg ville ha droppet såpen og heller brukt en mild øyensminkefjerner for å fjerne mascara (f.eks. Body Shop sin med kamille). Ettersom du ikke bruker sminke på huden, er det begrenset hvor nødvendig det er å rense den hver dag - vann burde holde, og kanskje en mild peeling en gang i uka. Jeg har ikke tenkt å anbefale deg å begynne med et helt hudpleieprogram, for jeg tror det i dette tilfellet er like greit å gå den enkle veien. Det finnes mange bra produkter og serier fra hudpleiesalonger, men jeg tror altså det er like greit å begynne i det små. Selv bruker jeg en ansiktsvask fra USA som heter Cetaphil, og den er mild og fin og enkel og uparfymert - men jeg har ikke funnet noen like bra her til lands ennå.
Når det gjelder fuktighetskremer, er jeg egentlig veldig fornøyd med produktene fra Cosmica (Apoteket) og Weleda (helsekostbutikker). Jeg reagerer faktisk på de fleste Clarinskremer, og er aller mest glad i Decleor - men når jeg ikke har råd til Decleor, går jeg altså for apotek-kremer.

Jeg kan gi deg nærmere anbefalinger etterhvert!

mvh
Glamourbibliotekaren.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Dersom du ser etter hudpleieprodukter uten altfor mange tilsetningsstoffer, anbefaler jeg serien til Ren (f.eks. den til sensitiv hud). Kan bl.a. kjøpes over nett på hqhair.

Jeg har forresten også min mors 'teenager' bok. Den heter 'Kjære unge pike...' - er det denne du har? Utrolig morsom lesing, med gode råd for alt fra klær til gutter, via studier og matlaging.

Takk for fin blogg forresten! Kom innom ved en tilfeldighet og er blitt fast leser.

-t-

Anonym sa...

Jeg vil anbefale dermalogica sine produkter. Bruk f eks essential cleansing solution, daily microfoliant og til slutt skin smoothing cream. Dette er nokså dyrt, men det funker på de fleste hudtyper også de mest sensitive

Anonym sa...

Jeg er også tilhenger av skjemaet ditt; såpe-og-vann-vask og krem etterpå. Jeg er litt for lat til å holde på med øyekremer og sånt. Det finnes masse ansiktsvasker som er mildere enn å bruke Lano, men som du kan bruke omtrent på samme måten.

Apoteket har streite produkter i ulike prisklasser. Gå til noen som har stort utvalg og tid til å hjelpe deg, feks Majorstua.

Hudlege Ole Fyrand sier at dyre kremer først og fremst smører sjelen. Litt satt på spissen, men det betyr vel at det ikke er nødvendig å bruke masse tid eller penger for å føle seg vel.

Anonym sa...

Som hudpleieinformasjonsinterressert kan jeg si at en "såpe"-rens som kommer i tube som man vasker av er et bedre alternativ enn Lano. Ikke minst vil det gi deg samme følelsen som å være vasket ren med såpe som det Lano gjør. En slik rens burde også ta unna det du bruker av sminke (jeg bruker en fra Clarins som fungerer fin-fint).

Hvis man ønsker å unngå alt som er fancy kan vanlig underlivsepe fungere helt ypperlig - mye mildere enn vanlig såpe og et fabelaktig alternativ (feks dr Greve).

Peeling en gang i uken er ellers et godt råd fra glamourbibliotekaren her!

Glamourbibliotekaren sa...

Jeg må tilføye at jeg selv har bittelitt sart hud og at jeg har prøvd mange slike såpeaktige rensegreier - og de aller fleste (inkludert Clarins) blir for kraftige for huden. Jeg tror rett og slett at de skummende typene passer bedre for blandingshud. Så hvis målet er å fjerne øyenmakeup, tror jeg ansiktshuden som sådan har bedre av å bli vasket med vann - og påført en god krem etterpå. Og øyenmakeupen tas bort med en makeupfjerner spesielt beregnet på det.

Populære innlegg