lørdag, februar 03, 2007

YouTube


Noe av det morsomste med YouTube er å se gamle Grand Prix-bidrag, særlig de man hadde på kassett og ikke har sett siden de gikk (men som man selvfølgelig kan utenat - fremdeles - uten å ha clue om hva de egentlig synger om).

Her følger noen av Glamourbibliotekarens nostalgiske favoritter:

*Island 1986
*Spania 1989
*Irland 1980
*Finland 1985

og av de nyere:
*Latvia 2000 (reynard med de hvite buksene!!)
*Russland 2001

og av norske bidrag:
*Mata Hari 1976 (dog var jeg for ung til å se på den gang)
*Oliver 1979 (kjempelang viking-intro først)

8 kommentarer:

Ragnhild sa...

Islands bidrag fra 1986 var min absolutte favorittsang resten av det året husker jeg!

Jeg har dessuten opplevd å få denne (og andre islandske eurovisjonsbidrag) spilt på diskotek til stormende jubel og allsang på dansegulvet på Akureyri, Island da jeg bodde på Island (omtrent femten år senere). Slikt skjer ikke i norge, liksom (men stadig vekk på island)!

Anonym sa...

Fantastisk! Jeg skulle gjerne rørt på rockefoten med Latvia 2000! Kanskje jeg kan lære noe nytt på dansegulvet i Riga til helgen.

Anonym sa...

Glem ikke Herreys med Diggi Lo Diggi Lei :-) Lise

Glamourbibliotekaren sa...

Ragnhild: Det var til og med det første året de var med!

Frekkasbibliotekaren: Reynard og Brainstorm er det største rockebandet i latvia, så de har garantert satt en standard for dansen der! :)

Lise: Næææh, de var aldri blant favorittene mine.

Anonym sa...

Jeg har faktisk ALDRI hørt den islandske låten fra 1986.
Kan ha noe med å gjøre at jeg var russ det året, selvsagt. *gammel*

Vil samtidig slå et slag for noen andre gamle bidrag som har gått i glemmeboken av abs olutt uforståelige grunner:

http://www.youtube.com/watch?v=W5NqxnM9Wrk

http://www.youtube.com/watch?v=6USa0zUMmqI

http://www.youtube.com/watch?v=FbnS0pfixdg

Enjoy! :-D

Glamourbibliotekaren sa...

Kjersti: Det er en utømmelig kilde til god underholdning og motetips!! :)

Mary Jane sa...

(sorry for the English comment, my 'Scandinavian' writing skills sadly aren't up to par)

Gleðibankinn is my all time favourite Eurovision entry from Iceland, it's one of those songs that if you play it at a party EVERYONE knows the lyrics :)

Glamourbibliotekaren sa...

Mary Jane: I agree - I remember loving "Nina" (1991) too, but Gledibankinn is my favorite.

Populære innlegg