lørdag, desember 01, 2007

Glamourspørsmål fra leser: Brudekjole og bryllup

Min brudekjole

Kjære Glamourbibliotekar,
Jeg skal gifte meg til våren! Det ble akkurat bestemt, og vi har ikke mye tid å planlegge på, så jeg er i full gang med kjolejakten. Men jeg synes det er så mange kjedelige og trauste kjoler der ute... Alle er helt like, prinsessefasong uten stropper eller ermer. Jeg føler ikke at det er helt MEG! Dessuten har jeg innsett at brudekjoler er fryktelig dyrt, og at de fleste leier istedet for å kjøpe. Kall meg sentimental, men jeg har lyst til å ta vare på brudekjolen min, altså eie den selv. Jeg har kjøpt noen brudeblader, men ble ikke særlig klokere. Jeg har muligheten til å låne svigermors kjole fra tidlig 70-tall, en tekkelig langermet sak som egentlig er veldig fin og retro, men jeg har mest lyst på noe eget. Har du noen idé til hvordan jeg kan gå fram? Jeg mener å ha lest at du fikk din sydd?
På forhånd takk!
hilsen Gry.

Hei og gratulerer med bryllupsplaner! Det er kjempemorsomt å gifte seg - det er noe jeg kunne ha gjort igjen og igjen.. (men ikke på Liz Taylor-måten med sju forskjellige ektemenn!)
Du har helt rett i at jeg fikk min sydd. Jeg hadde ikke tenkt så mye på kjole før vi begynte å planlegge, men jeg har alltid visst hva jeg ikke ville ha. Jeg var ikke innom en eneste brudesalong i planleggingsperioden, og det ene brudebladet jeg hadde var en parodisk murstein av et magasin som en venninne kjøpte til meg i USA bare for moro skyld, full av heslige kjoler og ekle smørkremkaker. Hva jeg prøver å si, er at det aller morsomste er å finne ut av ting selv, uten å bli for påvirket av alle andre.

Jeg hadde en idé om hva jeg ville ha (stikkord: Elizabeth Bennet, BBC-versjonen av Pride&Prejudice fra 1995), så jeg surfet rundt på nettet og fant til slutt det helt perfekte mønsteret som jeg fikk sendt hjem. Deretter tok jeg en runde i stoffbutikkene på Grønland, og på første forsøk fant jeg det perfekte stoffet - to tynne lag med kremhvitt stoff med små sølvbroderier av blomster her og der, veldig spredt. I en annen butikk fant jeg fôrsilke, i en tredje butikk fant jeg bånd til ermer og liv. Knapper hadde jeg allerede - små elfenbensaktige knapper etter min farmor. Via en venninne fant jeg en flink sydame som ikke kostet skjorta (haha), og hele moroa kom på i overkant av 5000. Er det ikke det man betaler for å leie en kjole nå til dags?

Kjolen passet perfekt til arvediademet jeg skulle ha i håret, og min flinke mor laget en liten bukett av grønn lyng og små granskudd fra skogen hjemme, og med myrull fra fjellet. Lyng og myrull pyntet også opp bordene (på Ekebergrestauranten).

Sminken gjorde jeg selv; jeg hadde ikke lyst til at noen andre skulle gjøre det (og mer om brudemakeup kan du lese her). En venninne som har jobbet som frisør satte opp håret mitt, hun kom hjem til meg så vi kunne sitte her i fred og ro og fikse håret mens vi hørte på min forlover som øvde på pianoet (hun spilte Bach i vielsen). Jeg slapp å sitte nervøs i en salong, og det er jeg veldig glad for, hjemmekjær som jeg er. Det var en koselig start på dagen.

Jeg vil bare understreke at det er fint mulig å kjøre sitt eget løp uavhengig av brudesalonger og blader og brudenettsteder og chatrooms. Slike ting blir man bare stresset av. Det er så mange "regler" knyttet til bryllup, mange er så skrekkelig konservative og mener at ting MÅ gjøres sånn og sånn, men det er bare bullsh*t.

Lykke til, du har en fin vinter foran deg! :)

mvh Glamourbibliotekaren.

17 kommentarer:

Lise sa...

Må bare spørre deg.. Hvordan lager du skygge rundt bildet på toppen av innlegget? Så veldig fint ut :)

Glamourbibliotekaren sa...

Hei! Jeg brukte programmet "Pages" som finnes i iWorks-pakken til mac. I utgangspunktet ikke et bildebehandlingsprogram, men med litt kvinnelist (les: printscreen) funker det bra. Drømmen er photoshop, men det koster over 5000...

Lise sa...

Å, iWorks for mac har jeg jo :) Takk for hjelpen!

elisabeth sa...

Jeg hadde Pronovias-kjole. Riktignok ermeløs, men de er ekstremt klassiske og nydelige... min kostet rundt 12000 kr, jeg har beholdt den - ser på det som en investering. Hehe. Investering i minner... og kanskje en av døtrene mine får samme fasong som meg?
Du kan finne Pronovias på www.brudekjolen.no

Anonym sa...

Nydelig kjole! Du har ikke lyst til å legge ut et bilde av håret ditt også? :)

Glamourbibliotekaren sa...

Marit: her ser du litt.

Elin Maria sa...

Da jeg skulle gifte meg gikk jeg gjennom massevis av bilder av kjoler på internett, og noterte ned de forskjellige tingene jeg likte med hver enkelt av de. Ut i fra det fant jeg ut hvordan drømmekjolen min så ut, og faktisk så fant jeg den på første forsøk hos vår lokale brudekjole-leverandør.

Men det var altså mye lettere å se etter kjole når jeg visste hvordan jeg ville ha de forskjellige delene. :-)

Jeg også synes brudekjole er en investering, og valgte å kjøpe den. Angrer ikke. :-)

Anonym sa...

Jeg endte opp med en kjole fra San Patrick, tror det er datterselskap av Pronovias eller noe sånt. Jeg fant den 11 mnd før bryllupet, første brudesalong. Jeg hadde tittet en del på nettet, både på tradisjonelle og utradisjonelle løsninger. (Fant bl.a. en side med fantastiske empirie-kjoler, bl.a. en som liknet veldig på den Audrey har på ballet i My Fair Lady. 15.000 var dessverre litt stivt.) Da jeg kom i brudesalongen, hang dem på en byste, og jeg hadde den i øyekroken. Fant fram diverse andre kjoler, men det var den jeg hadde forelsket meg i. Synes San Patrick, sammen med Pronovias, har mye som ikke bare er standard "stroppeløse kjoler med stort skjørt".

Jeg tror man må gjøre noe sånt. Oppsøk kjolene der de er. Hvis du ikke faller for noe i en butikk, gå til neste. (I hvertfall i Oslo, hvor du har en del valg.) Hvis du vil ha noe helt unikt, eller bare ikke finner noe som er deg, så er det nok best å få noe sydd. Innen du har bestemt deg for å få det sydd, så har du sikkert en god formening om hvordan du vil at det skal se ut.

Du finner San Patrick-kjoler på Brudekjolen i Oslo. (ved Egertorget). Min så slik ut, kjøpt der:
http://www.brudekjolen.no/kolleksjoner/sanpatrick05/pages/7616.html

Anonym sa...

Ah, nydelig bryllupspost!

Jeg leide kjole, men fikset alt selv og det var ganske «utenfor boksen» med sirkustelt i hagen, hjemmefrisør, piano i sirkusteltet og masse gjøglere overalt. Bryllipp bør definitivt være ens egen greie. Og Grønnland er stedet å finne kjolestoffet man alltid har drømt om.

Leiekjole koster 6000 kr til orientering. Du var godt under i pris (c;

Når det gjelder Photoshop, kommer jo all saklig programvare gratis. Du kan laste ned fra Piratbay, eller- om du er den lovlydige typen, inntsallere open source-utgaven Gimp. Den har omtrent samme funksjonaliteten, er gratis og er definitivt bedre enn iWorks :D

Glamourbibliotekaren sa...

Elin Maria & Kaisa: Bra tips, takk!

Virrvarr: Aha! Jeg er nok veldig lovlydig av meg (tenk så farlige bibliotekarer blir hvis de attpåtil velger kriminelle løsninger!!) - men jeg skal absolutt sjekke ut Gimp!

Helene sa...

åh..herlig med en bryllupspost! Jeg skriver selv bryllupsblogg i forbindelse med vårt bryllup 6. juni 2009.. så nå har jeg massevis av inspirasjon. Jeg tror nok jeg og må sydd kjolen min, for jeg klarer ikke finne den rette.....

Helene sa...

og håret og tiaraen til glamourbibliotekaren her, var jo bare helt nydelig. Jeg fikk gåsehud, og måtte bare kommentere det og....

Glamourbibliotekaren sa...

Helene: Takk for det! Diademet er fra krigens dager, laget av omsmeltede sølvskjeer som min grandtante samlet inn og sendte til gullsmed David-Andersen i forkant av sitt eget bryllup (Ikke bare-bare på den tiden!). Siden har det vært i bruk av de fleste bruder i slekta :)

Anonym sa...

Hei Glamourbibliotekaren.

Hvor lang er kjolen din? Til knærne eller helt ned? Blir det ikke "tungt" hvis den går helt ned?

Glamourbibliotekaren sa...

Min er fotsid, overhodet ikke tung - hverken i vekt eller inntrykk. Tynt stoff, ikke noe lag på lag med underskjørt og sånt. Bare delikat og nydelig! :)

Anonym sa...

Hei!
lurer på om du kan vise et bilde av hele brudekjolen din! Synes den så kjempefin ut! Jeg er en jente på 14 år, som har den store drøm å få gifte seg.. Syns det er kjempekjekt å kikke på brudekjoler mm...

Glamourbibliotekaren sa...

Hei! :) Nei, jeg har nok ingen planer om å legge ut bilde av hele kjolen. Beklager!

Populære innlegg