fredag, mai 24, 2019

Glamorøs fredag


God morgen!
I dag plasker det ned her! Herlig, jeg er så glad på hagens vegne. Jeg har stått opp tidlig og jobbet litt mens de andre to sover, og det er så rolig og fredelig både inne og ute. Kun lyden av regnet hvis jeg åpner verandadøra. Jeg ser minst fem lilla blomstrende syriner i hagen, jeg dufter av syrinparfyme og drikker min eksklusive syrin-oolong! Man må jo bare kjøre på når det er sesong. Kaprifolen på enden av verandaen kommer til å springe ut i helga, åh, den duften slår alt! En slags vanilje-kardemomme-sødme som fyller hele hagen om natta. Jeg skal sitte ute til jeg sovner om kveldene framover nå.

Tida går så fort! Bare ei uke igjen av mai. Utnytt hvert øyeblikk av forsommeren, folkens! Ta med tekopp (ok, kaffe til den som foretrekker det) og ei bok ut i naturen. I skogen, på en parkbenk, hvor som helst. Snus inn alle dufter. Løft blikket og se dere omkring mens alle rundt dere stirrer ned i hver sin skjerm. Himmel, skyer, trær, blomster, arkitektur. Nå blomstrer kastanjene i Bygdøy Allé!

Med ønsker om ei riktig god helg. 

mvh
Glamourbibliotekaren

20 kommentarer:

slikejenter sa...

Helt enig - regnet kjennes forfriskende og godt og hagen er grønnere enn noensinne. Etter fjorårets tørre måneder kjennes alt regn i år som særlig velkomment.

Jeg har hjemmekontor, noe som føles både glamorøst og etterlengtet. Har hatt noen tøffe graviduker og det er tungt å stå opp om morgenen. I morges fikk jeg sove litt lengre enn vanlig, på tross av små spark innenfra og utenfra - mine to døtre viser allerede tegn på søskenlikhet :)

Drikker te og tar en sjokoladebit mens jeg sjekker e-post. Kaffen får vente litt.

Morgendagen skal jeg tilbringe med en venninne på spa - det er så godt med venner som skjønner at du trenger et avbrekk når du selv ikke riktig ser det selv. Ellers: et ekstra heiarop til streikende ungdommer i dag. Ønsker alle en riktig god mai-helg!

T sa...

Endelig fredag, og regnet gir frisk luft og irrgrønne trær! Her startet jeg dagen med våken baby litt over fem, så jeg har allerede rukket å skifte sengetøy, få unna litt klesvask og rydde kjøkkenet. Nå sover lillesøster, og jeg tar en liten kaffepause. I helgen blir det full festivalhelg med MiniØya for hele familien. Vi gleder oss og håper det slutter å regne. God helg til alle sammen!

Signe sa...

Endelig fredag! Glamouren er stripegenser, samt perler i ørene.
Det er godt å kunne komme tidlig på jobb, for så å avslutte tidligere enn vanlig.
God helg!

Elisabeth sa...

Her plasker det ikke ned, vi har sol fra delvis skyet himmel - og jeg nyter det. I fjor regna det fra mai til november, i år har mai vært superfin. Temperaturen har falt litt, og det passer min firbeinte bra, så jeg klager ikke.

Uansett - dagens glamour er på plass. Nyvasket hår, nyvoksede legger, ny rustrød kjole og sort cardigan. Har ikke laget meg te enda, men det blir en chai tror jeg. Jeg dufter av Valentina og gleder meg til ei helg uten alt for mange planer. Akkurat passe etter ei intens uke som strekker seg fra en hjerteskjærende begravelse til ei lystig bursdagsfeiring, ispedd strategidager på jobb og en flightseeingtur gjennom Raftsundet på det som eeegentlig var ei ganske ordinær hverdagsflygning.

God fredag, alle som en!

Kari sa...

Fredagen er hjerteleg velkommen. Helga skal nytast til fulle. Korkonsert med det flinke ungdomskoret som dottera mi er med i. Elles vert det mykje koselesing og tedrikking. Herleg.

Frk. Frydefull sa...

Fredag og mai! Takk for at du minner oss om å se litt utenom skjermen - jeg merker (dessverre) at jeg trenger et dytt i riktig retning her. Mai er den deiligste måneden i året - alt er liksom på gang nå! Har vært syk i en uke, men tror jeg på bedringens vei nå, så føler jeg har kastet bort litt verdifull tid med å gjøre ingenting. I helgen skal jeg klippe hekk og så litt sommerblomster i et bed som mangler litt ekstra. Har lyst til å ha fine erteblomster mellom de gamle rosebuskene og lavendelen. Er så klar for å bli frisk å få tilbake energien nå! Må nyte den siste tiden av våren! God helg.

anne sa...

God fredag! Dagens ytre glamour er små gullhjerter i ørene som har kommet til rette igjen etter at jeg hadde lagt dem på "et lurt sted" for nesten et år siden. Fant dem igjen sammen med bunadssølvet på 17. mai...kremt.
Men - best av alt er denne fantastiske måneden som heter mai. Jeg drikker inn alt det grønne som popper opp mer og mer for hver dag, og skulle ønske jeg kunne lagre det så jeg kan ta frem det igjen på grå dager. Aldri er vinteren lenger unna enn i mai!
Helga blir morsom og travel, med søster som feirer seg selv (hurra!), overnattingsgjester og mat og moro. Skal ut og kjøpe champagne og blomster etterhvert.
Riktig god helg til alle dere glamorøse mennesker!

HildeSofie sa...

Hurra for fredag!
I dag er jeg veldig glad for at jeg hadde en sen kveld i går med vasking og rydding, for å våkne opp i nytt sengetøy i en ren leilighet er jammen meg fredagsluksus. I tillegg har jeg en kombinasjon av hjemmekontor og avspasering i dag, for en lykke! Antrekket er casual, og jeg vurderer Chanel No. 19, foreløpig på utlån fra en venninne for å finne ut om den er noe for meg.
Om et par timer kler jeg på meg litt regntøy for å bidra med rytmer i dagens klimastreik. Så bærer det hjem igjen til eksamensbobla, og der blir jeg til eksamen er over på tirsdag, hoho. Men satser på å få noen fine pauser med te og avis, og et par turer ut i frisk luft.
God helg til alle!

Alene sa...


Hei og fin fredag!

Her kjemper solen seg fram etter en regnfull natt. Ute er det ekstremgrønt og noen burde klippe plenen. I år har jeg for første gang gått til angrep på løvetannen. Synes det er fint med noen i plenen, men nå er det løvetann med innslag av gras 😁 Så det blir hagearbeid i helgen.

Men ikke bare. Man får jo alltid tid til et lite kafébesøk med venner. Kanskje en lørdagsjazz der mannen spiller og en utstillingsåpning.
I dag blir det bare å ta livet med ro. Med musefletter i håret og Solberg Hansens Earl Grey i koppen!

Nyt helgen og maidagene!



Stine Arkeologine sa...

God fredag! Jeg rapporterer fra en god skrivedag, med små pauser ute i sola der jeg drikker kaffe og pusler litt i blomsterbedene mine. Det mest avslappende jeg vet om! Antrekket er stripete kjole (en gjenganger for tiden) og håret har fått forseggjort knute. Håper dere alle har en fin eller OK fredag, og at helgen blir fredelig og avslappende! :-)

Susanne sa...

God fredag. Her skinner sola, selv om det falt regn i går, og glamouren er en kopp god te. Ellers arbeider jeg med forfatterbesøk i skolene, og det er trivelig. Ønsker alle en flott helg :)

L sa...

God fredag! Jeg må også si meg enig i at regnet som høljer ned over hovedstaden for øyeblikket egentlig bare føles herlig ut. Etter varmen i fjor er det fint med en litt mer "normal" mai måned. Hos meg er det egentlig ikke så mye ytre glamour å snakke om, men kroppen er god og mør etter en treningsøkt med gode venner i går, fredagsfølelsen er på plass og i helgen venter både konsert og bursdagsfeiring. Blir fint! :) Håper alle får en god helg!

Frøken Desibel sa...

God fredag!

Jeg er snart på vei til Aker brygge for en matbit før jeg skal i konserthuset og høre filharmonien spille bl.a. Feste Romane, som jeg ble ganske så glad i etter å ha spilt det selv i studietida.
I morgen blir det en løpetur ut til Fornebu for å hente startnummer til Fornebuløpet, og søndag blir det en tur til Tusenfryd. Mye moro å glede seg til:)

Håper alle får en fin helg!

Oda sa...

God glamorøs fredag!
Så fin hyllast til syrinblomstring og denne tida på året det var å lese her! Eg óg elskar denne tida og alt den bringer med seg. For min del inkluderer det fødselsdag og i anledning det reiser eg og min kjære på langweekendtur til en ö, der vi skal bu i eit Carl Larsson- fint hus, lese bøker, speler musikk og ta livet med ro. Det gler eg meg stort til! Ynskjer alle lesarar og Glamourbibliotekaren ei god helg!

Ellen sa...

God glamorøs fredag!
Jeg er helt med på hyllest til syriner! Det flommer over av syriner i hagen, både blå og hvite. Snart kommer også liljene, irisen, valmuene og prestekragene. Alt det gode ligger foran oss! En riktig god helg til dere alle!

Camilla H sa...

God fredag til alle! Her skinner solen, så nå blir det straks en liten tur med hunden i finværet. Planene for helgen er dessverre altfor travle, men unner meg derfor en meget rolig fredagskveld. Etter tur blir det bakt potet og New Zealandsk krim på tv-en , alt sammen i selskap med den beste jeg vet. Deilig!

Marianne sa...

Fortsatt god fredag! Hatt en lang,men fin dag på jobb. Har ingen planer for helgen bortsett fra å kose meg inne og ute. Grønt og vakkert som det er! Venter på en syrin i hagen som ikke helt har bestemt seg for om den skal blomstre eller ikke. Håper på et bad, cafe og mye lesing i dagene som ligger foran. Riktig god helg til alle!

Anonym sa...

Vi må være glad for regnet - vi trenger det, og i morgen titter nok solen fram. Null glamour denne fredagen siden vi passer verdens skjønneste Mr K. Nå er det voksentid og ikke lenge til bestemor skal i seng, blir nok early bird i morgen. God helg til store og små. Mette

Ingerid sa...

God fredagskveld! Så koselig å lese alle innleggene over, det er trivelig på en ganske gjennomsnittlig fredag. Var med nesten-tenåringen på hiphopkonsert i går - veldig bra, forresten, også for en mor som bare er måtelig interessert. Dermed har dagen vært litt ekstra trøtt, men fornøyd. Merkelig nok også en grei skrivedag. Skriving står på planen, også i morgen, det blir nok en lørdag på kontoret. Men ser frem til Mgp junior på TV, fordi det er det mest fantastiske lillesøster vet om. Ingenting er så glamorøst og gir så stor glede akkurat nå som å være med barn som holder på med eller opplever noe de liker! God helg til alle!

Elin sa...

ÅÅå, "feilklikket" på et gammelt bokmerke og så er du jo i gang med bloggingen igjen. Ble så glad at jeg kommenterer, selv om jeg egentlig har vært en skygge og et spøkelse på bloggen din i åresvis. Men - here goes. Sitter på hytta etter 7 timers jobbing i hagen. Klipt ned de siste tulipanene og satt de i vase (har kun hjerte til å ta dem helt på tampen, men synes også de er så fine når bladene begynner å falle av). Nå er det litt rødvin og deilig middag ute - i den sene sommerkvelden mens fuglene styrer for fullt! Har nettopp det målet du beskriver - å gripe hver dag jeg kan til det fulle. Det er magisk... Og god helg til alle (på etterskudd) :-)

Populære innlegg