fredag, juni 21, 2019

Svar på spørsmål, del 2




H: Litt ytre glamourfokus: Syns det er så gøy å lese om andres favoritter i dusjen, på baderomshylla og i sminkepunken, så det ønsker jeg meg en gjennomgang av!
Oi, det ville jo blitt et eget innlegg i så fall. Kunne forsåvidt gjøre et med sommerfavoritter, får se hva jeg rekker!

Salome: Du er så superflink. Nydelig hage, med masse flotte planter . Nå har jeg også sett at du dyrker spiselige vekster! Du leser masse gode bøker, nyter hagelivet, teselskaper, hjemmelaget mat, baking, nøye utvalgte produkter for velvære. I tillegg er du rimelig oppdatert når det gjelder byen. Også reiser du mye. Skjønner ikke hvordan du får det til. Hva er det du ikke gjør? Skjønner ikke hvordan du får det til. Oppskrift? Hva er det du IKKE gjør?

Hva jeg ikke gjør? Det meste av det du nevner der, hehe. Jeg baker ikke mye, lager ikke mye mat (mannen min lager mest), bruker ikke tid på å velge ut velværeprodukter nøye, er svært lite oppdatert på hva som skjer i byen, leser få bøker i disse dager, reiser ganske sjelden. Mannen min har kontroll på grønnsakshagen. Men ja, jeg nyter hagen så mye jeg kan, og inviterer til te når anledningen byr seg. Det har høy prioritet og lar seg lett gjennomføre.

Anonym: Jeg liker veldig godt Finn stilen-innleggene, de er så stilsikre og tidløse (de er liksom like aktuelle selv om du ikke lager nye). Kan du skrive litt om garderoben din og hvordan du tenker rundt klær og stil? Når kjøper du noe nytt, har du en slags plan for kleshandel eller kjøper du når du kommer over noe fint? Hvordan finner man stilen??? Hilsen ei som er i total stil-krise om dagen og trenger litt veiledning og inspirasjon.

Dette kommer kanskje som et sjokk, men som jeg svarte på et lignende spørsmål i går - jeg synes det er skikkelig kjedelig å kjøpe klær, og det kommer langt ned på prioriteringslista. Jeg må være i humør til det, ha tid, ikke lete etter noe spesielt (for da finner jeg ikke noe), og når det gjelder aktiviteter å bruke fritida mi på er det så utrolig mye annet jeg foretrekker å gjøre. Finn Stilen er gøy, klær kan være gøy i filmer (som Annie Hall, Pride and Prejudice, The Talented Mr. Ripley), jeg liker en del kjoler med klassiske snitt - men sånn generelt er jeg ikke så veldig interessert i klær for min egen del. Jeg kler meg temmelig lite spennende. Beklager å måtte skuffe deg! Håper allikevel du kan la deg inspirere av tidligere Finn Stilen-innlegg!

E: Hei. Jeg har lagt merke til at du skriver at du ikke drikker alkohol (evt. drikker lite). Jeg drikker heller ikke mye, kan ta et glass til maten i ny og ne, men ikke så mye utover det. Sammen med nære venner er jo det helt ok, men i mange sosiale situasjoner har jeg en følelse av at folk nesten forventer at man skal "helle i seg", i det minste blir man sett litt rart på hvis man ikke drikker. Har du noen tanker om dette? Noen tips til hvordan man skal klare å heve seg over det underliggende drikkepresset?

At en person ikke drikker, er uforståelig nok provoserende for en hel del mennesker. Det er helt klart en forventning hos mange at man skal drikke sammen i gitte situasjoner, men jeg blir stadig overrasket over hvor personlig andre kan ta det når man takker nei. Jeg liker ikke å være i påvirket tilstand. Jeg er surrete nok hvis jeg har sovet for lite. Jeg blir fnisete nok når jeg er trøtt. Jeg vil helst være klar i toppen, i den grad jeg er klar i toppen etter en lang dag. Jeg vil være mest mulig meg selv, jeg har en liten datter og jeg vet at barn merker det umiddelbart når foreldrene er påvirket av alkohol. Hvis noen synes det er vanskelig at jeg ikke drikker, hvis de føler det truende mot egen person på et eller annet vis at jeg er edru når de ikke er det, er det ganske klart hvem av oss problemet ligger hos. Man risikerer jo å bli holdt utenfor ved ikke å drikke, men da kan man jo spørre seg om det er sammenhenger man egentlig har så lyst til å være i hvis drikking er hovedpoenget. Vi går ikke på ungdomsskolen lenger. Hva andre gjør er deres sak, jeg blir ikke provosert av at andre drikker (dog er jeg ikke glad i overstadig berusede mennesker), så jeg synes jo det er aller best når ingen maser om det og man kan omgås i hyggelige lag, om man er edru eller ei. Mitt råd er å gi blaffen. Bestill en farris med den største selvfølge, uten å måtte unnskylde deg. Hvis noen har problemer med det, er det verst for dem. 

Anonym: Så artig med spørretime! Bloggen din gir meg så gode stemninger og tips innen musikk, bøker, reiser, parfyme, gjenbruk (elsker loppis!), te, klesstil, hage og mye, mye mer. Jeg simpelthen er så glad i bloggen din! Skulle gjerne vite litt mer om hvilke steder i Norge du setter pris på å reise til, samt ellers i Europa. Selv er jeg veldig glad i Italia, men mann og barn liker seg best enten i "syden" eller Norge. Har du noen gode reisetips å komme med, enten som familie eller med for eksempel venninner?

Takk for hyggelig tilbakemelding! Glad for å høre at du er glad i bloggen! Jeg er glad i å reise, men det begrenser seg litt både økonomisk og praktisk i blant. Sånn generelt liker jeg små pittoreske steder, pensjonater, skjærgårdsidyller, landeveier osv når jeg skal feriere i Norge. Bilferier er egentlig det beste for oss. Vi er glade i Sverige forresten, mange fine steder å oppdage der. Bo på bondegård! En gammel prestegård! Campingstuga på västkusten! Slike ting liker jeg. Toscana er jo absolutt noe vi gjerne reiser tilbake til, små landsbyer, og aller helst hus man kan leie og bo for seg selv i. Hverken jeg eller mannen min har veldig behov for å feriere sammen med en hel gjeng i et hus med 16 sengeplasser og digert basseng. Ferie for meg er gjerne å slippe å forholde meg til alle andres planer, hehe. Vil heller reise bare med mann og barn. Byferier liker vi jo også, Paris åpenbart, men det kan fort bli veldig varmt og trykkende midt på sommeren - så det er best på våren og høsten. (Jeg vet ikke om dette ble inspirerende i det hele tatt! I skrivende stund er jeg stuptrøtt... dårlig utgangspunkt for å svare på spørsmål kanskje, haha.)

Anonym: Hvor mange ulike teserviser har du?

Det kommer litt an på hvor mange kopper det må være før man kaller det et servise. Jeg har to serviser til tolv personer. Kanskje ett servise til seks personer. To til fem personer. Tre til fire personer. Og en del enkeltkopper. Alt er i bruk, jeg bytter hele tiden.  

Anonym: Har du noen gang mislykkes med et hageprosjekt? Jeg mener at du f.eks har investert i planter som nekter å blomstre, eller har tørket ut og dødd (ikke sånne ettårige potteplanter, men f.eks en rose), eller andre mindre heldige forsøk? Jeg føler jeg har brukt altfor mye tid og penger på en hage som helst bare vil drive fram løvetann og skvallerkål :(

Å, absolutt. Det er jo mye som ikke trives der man tror det skulle gå bra, og da må man prøve på nytt. En gang hadde vi besøk av en hund som latet vannet på en duftskjærsmin, og den responderte med å dø! Det ler vi av fremdeles. Roser har jeg flyttet rundt på, noen har ikke tålt det. Rådyr har knertet mye her. Men man kan jo ikke gi opp! Planter kommer og går, både i hage og inne i hus. 

Anonym: Jeg lurer på hvordan du fikk datteren din til å like te? 

Det klarte hun helt selv! Hun var sju måneder, vi satt i hagen, jeg drakk Orientens Paradis, og hun stirret på meg og på koppen og strakte fram hendene. Den var lunken, ikke veldig sterk, og hun likte det. Senere har hun bare fortsatt å drikke te. Mest hvit (Perchs påskete og den hvite med ananas er favorittene), litt grønn. Ikke svart. Hun har med termos i barnehagen hver uke når de skal på tur i skogen. 

Ingen kommentarer:

Populære innlegg