fredag, mars 24, 2023

Svar på spørretimen


 

Jeg kaster meg over spørsmålene deres, fort og gæli!


Ingunn sa...

Hurra, spørretime, håpet det skulle komme en snart! Jeg trenger nemlig et godt forslag til hva jeg skal gi kjæresten min til bursdagen. Jeg tenkte kanskje en LP men er litt usikker på hva. Han er glad i mye forskjellig, 70-tallsmusikk, snuser litt på jazz også tror jeg, soul. Tar gjerne i mot tips! Tusen takk på forhånd!

En LP er en veldig god idé! Jeg synes du skal gå for en jazzplate. John Coltrane, f.eks. "Blue Train", eller "Lush Life".  Eventuelt Miles Davis "Kind of Blue" eller "Birth of the Cool". Klassikerne må man jo ha på vinyl! Sjekk at han ikke har dem fra før; det er jo gjerne disse man absolutt allerede har om man er glad i jazz, hehe. Vil du heller gå i retning soul, vil jeg tipse om hvilken som helst av 70talls-platene til Marvin Gaye. Kan ikke gå feil der!


Anonym sa...

Sokker i sandaler, hot or not?

Kommer så innmari an på sokkene, sandalene, situasjonen og personen! Og uansett: gå i det du liker. Hvis det var deg selv du siktet til.


Maja sa...

Hei! Kommer det en Kva Las Du No snart også? Før påske kanskje? :) Trenger påskelesetips!

God idé! Det skal jeg absolutt få til. 



Sol sa...

jippi! Det var vel jeg som maset om spørretime, hoho. Jeg lurer på om du samler på noe. Da vi var små samlet vi liksom på så mye, men hva kan man si at man samler på når man er voksen, på samme måte?

Prøver å tenke på hva jeg egentlig samler på, på lik linje som da jeg var liten og samlet på glansbilder og sånt, men kommer liksom ikke på noe. Gode minner, kanskje!


Anonym sa...

Hvilke serier ser du på tv nå? Trenger tips, har kjørt meg litt fast og gir opp når jeg begynner å lete.

Ser ikke på noe spesielt for tiden, og orker ikke bruke tid på å lete og surfe og bla heller, men har full tiltro til NRK og krim-seriene de legger ut på tv-appen. Synes det er mye bra der, og gleder meg til årets påskekrim! Men jeg er ekstra glad i gode musikkdokumentarer. Den som gikk på NRK i jula om Lillebjørn Nilsen er noe av det beste jeg har sett på lenge! 


Marianne sa...

Hei der! Jeg lurer på hvor neste ferietur går, og hvilke planer du har for sommeren! Takk for at bloggen er tilbake, jeg gleder meg til hvert innlegg :)

Så hyggelig å høre, tusen takk for det! Vi har reiseplaner for våren og sommeren, men jeg tror ikke jeg skal annonsere det i noen stor grad her eller andre steder. Annet enn at jeg gleder meg intenst, at det er steder hvor jeg liker veldig godt å være, og at det er etterlengtet! Ellers tenker vi å være mye hjemme i sommer, som vi alltid er - vi bor i et sommerparadis hvor andre leier hytter for å feriere i, med strender i umiddelbar nærhet og stor hage med tre-fire hengekøyer under trærne, så vi har ikke så store ønsker om å være noe annet sted egentlig. 


Emma sa...

Vil bare si tusen takk for at du blogger igjen, bloggen din har beriket mitt liv i alle år og det ble definitivt litt kjedeligere når du hadde pause... selv om jeg forstår at det ikke er så mye tid til blogging når man har små barn. Men takk allikevel, vi tar det vi får! Og det er alltid høy kvalitet på det vi får :)

Takk for koselig melding! Glad for å høre at du har glede av bloggen. 


Anonym sa...

Så kjekt! Får besøk til hovudstaden neste veke av ein god venn. Det er hens fyrste møte med byen; kva hadde du vist fram i løpet eit par sluddete marsdagar?

Definitivt det nye Nasjonalmuseet! Og middag på Villa Paradiso på Solli plass etterpå - kort vei! 


Anonym sa...

Jeg har skjønt at du handler mye på bruktbutikker. Hva pleier du å se etter? Er det noe spesielt du alltid kjøper, noe du har jaktet på i årevis og aldri finner? Hva er ditt beste bruktkjøp?

Jeg handler ikke så mye eller ofte, men kjøper absolutt gjerne brukt når det gjelder alt mulig til hus og hjem. Porselen, duker, kopper, mugger, kanner, asjetter fra forskjellige gamle serviser - alt sånt som vi bruker i hverdagen er arvet eller kjøpt brukt. Trekkes jo alltid mot den slags i bruktbutikker men vet heldigvis å begrense meg, siden vi har så vi klarer oss og vel så det. Og vi bruker det, vasker det i oppvaskmaskin, knuser det - her står ingenting gjemt unna for barna, de får også bruke fint gammelt porselen hvis de vil - og må vi erstatte en asjett som har gått i gulvet, koster det gjerne ikke så mye å skaffe noe lignende. Ellers ser jeg ofte etter kunst. Det er ikke nødvendigvis det enkleste å finne. Mitt beste bruktfunn - det er umulig å svare på. Jeg har sånn trøbbel med å rangere noe som helst, jeg har funnet så mye fint gjennom årenes løp! 


Anonym sa...

Mitt spørsmål handler om musikk. Hvilke klassiske verker vil du anbefale i forbindelse med påsken og tida før den? Vil gjerne få anbefalinger om innspillinger du setter mest pris på.

Definitivt Bachs pasjoner! Har skrevet et lengre innlegg om innspillinger osv her og her og her, dog har det kommet nye siden den tid også. Og hvis noen av linkene fører til nettbutikken MDT, er den dessverre nedlagt. Men jeg kan anbefale Presto Classical - eller vår egen Lawo Store her i Oslo!


Inger Marie sa...

Topp ti bøker du har lest i ditt liv?

Det kan jeg ikke svare på! Helt umulig. Jeg får mindre og mindre lyst til å sammenligne eller rangere noe som helst. Glad jeg slipper å lage en litterær kanon eller lignende. 


Anonym sa...

Artig med spørretime! Hva skal du gjøre i påska? Hvordan ser en vanlig hverdag ut for deg?

I påska har jeg tenkt å slappe av, drikke te, lese, gå turer, ha det koselig med familien! Det skal bli fint. En vanlig hverdag her er nok akkurat lik som andre småbarnsfamiliers hverdager - med levering og henting og følging til aktiviteter og matlaging og leking og legging! Litt mer tid til å lese bøker og se filmer og sånt nå enn for et par år siden. Og til mer kultur utenfor husets fire vegger! 


Katrine sa...

Så gøy med spørretime! Har du vært andre steder i USA enn New York?

Ja, jeg har vært i California, nærmere bestemt Santa Monica i Los Angeles, og bodde på 3rd street rett ved Stillehavet. Det var konserter og besøk hos musikervenner og platebutikker, og jeg klarte å rollerblade meg rett inn i et filmsett på stranda. Anjelica Huston hevet et øyenbryn der jeg kom flaksende forbi. Hadde enormt good hair day hver dag i den perioden, det var noe med sjølufta. Varte dessverre ikke etter at jeg landet i Norge igjen, i tjue minus og luevær. 


Fagbibliotekaren sa...

Hei! Jeg synes du har det så skikkelig fint hjemme. Hva vil du kalle interiørstilen din? Har du noen tips til å få det lunt og koselig? Takk :-)

Tusen takk! Jeg vil kalle den Arthur. (noen som tok den?)

Nei men altså, vi har ikke noen stil, vi har bare tingene våre og møbler vi liker og mye er arvet og mye har vært med lenge. Svarte på et lignende glamourspørsmål i 2012, og har forsøkt å analysere "stilen" her.   


Emma sa...

Det er så utrolig hyggelig at du skriver igjen, jeg håper du koser deg med det og har savnet oss litt også. Jeg har så lyst til å bli bedre kjent med Händel, og lurer på om du kan gi meg noen gode tips til lytte- og gjerne også lese opplevelser om ham ? Jeg liker så godt å lære litt om komponister og perioder også selv om jeg ikke kan noe om musikk. Nesten hver gang jeg hører noe jeg får klump i halsen av er det Händel, så nå gleder jeg meg til å lytte og lære mer.

Takk, så hyggelig! Det er fint å blogge igjen, selv om jeg ikke har like mye tid til å gjøre research og finne på morsomme ting her inne. Händel er en særdeles fin komponist. Klaversuitene hans, f.eks. med Murray Perahia eller Lisa Smirnova, er et must. Og selv om han ble født samme år som Bach, bare få mil unna, var de ganske forskjellige - Bach skrev jo ikke en eneste opera, og opera er jo noe av det Händel gjorde aller best. Min favorittopera av Händel er nok Alcina, og der finnes det bl.a. en flott innspilling på Decca med Karina Gauvin som Morgana - og de ariene hennes er jo så nydelige! Sandrine Piau ga ut en veldig fin plate med diverse Händelarier ("Between Heaven and Earth") på labelen Naïve i 2009. Det er så mye å velge blant! Men start der, så kan du se hva du liker og vil høre mer på. Jeg tror forøvrig denne boka kan være fin å lese. 


Trofast leser sa...

Trener du? har aldri sett deg skrive noe om det hverken i blogg eller på instagram. Hadde vært morsomt å høre om du har noen vaner i den retning, til inspirasjon :)

Jeg skal love deg at det aldri kommer til å dukke opp en treningsselfie på Instagram fra denne kanten, hehe. Jeg liker å gå turer i friskt tempo, gjør yoga hver dag og trener div. annet et par ganger ukentlig, men har ikke tenkt å bidra til jungelen av treningsinspirasjon og endorfiner der ute i de sosiale medier. Det er altfor mye som det er. 


Signe sa...

Hvilke farger liker du best å kle deg i?

Jeg trekkes alltid mot grønne nyanser!



Takk for alle spørsmål! 


3 kommentarer:

Fagbibliotekaren sa...

Tusen takk for svar på spørsmålet mitt om stilen din, og linkene til to veldig interessante innlegg om interiør! Liker så godt tankegangen din der. Glemte å si at jeg ofte tenker på Carl Larssons hjem når jeg ser bilder i bloggen din eller på Instagram. Det er noe med potteplantene og tekstilene og følelsen, viben for å si det på godt norsk. Jeg får følelsen av et ordentlig hjem når jeg ser bildene dine :) At det bor og lever folk der! Ikke bare oppstilt interiørreportasje liksom. Me like!

En annen trofast lese sa...

Hiver meg på her; den «stilanalysen» du linket til i svaret til Fagbibliotekaren var utrolig inspirerende! Jeg er så møkkalei hvite og grå boliger, tomme vegger, sjelløse prints, null greier som sier noe om de som bor der. Så herlig å se et levende hjem! Takk!!

Emma sa...

Tusen takk for svar om Handel, jeg gleder meg til finne nye favoritter.

Populære innlegg