lørdag, august 25, 2007

Patience, my friend


Denne orkidéen kjøpte jeg for to år siden. Den blomstret i et par uker, og så - ingenting. Etter at et år var gått, tenkte jeg å hive den ut - det skjedde jo ingenting allikevel. Men av en eller annen grunn lot jeg den stå, for bladene var grønne og fine og den var helt klart ikke død. Så gikk det nøyaktig ett år til - og da skjøt en stilk plutselig rett ut fra den. Etterhvert kom det knopper - og nå blomstrer den for fullt. Moralen er: Ikke kast dem selv om de aldri blomstrer. Vær tålmodig! De er jo så fine, og det er ekstra morsomt når man har ventet så lenge. Jeg har vannet den max én gang i uken, og bare biiiiittelitt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer! Jeg er imponert over din tålmodighet!

Anonym sa...

Så nydelig! Juristen avslører sin manglende tålmodighet, og må innrømme at jeg kastet min... Tålmodigheten er åpenbart større når det gjelder seks års embetsstudium enn for planter!

Anonym sa...

Sånn er det med mennesker og. Plutselig en dag etter lang "tørketid" så blomstrer de!!

Anonym sa...

Gratulerer!
Fikk tips i en blomsterforretning om "når den er avblomstret, sett den bak gardinen og glem den en god stund". OK, som sagt, så gjort. Men i motsetning til din, hadde ikke min noen grønne blader, så jeg kastet den. Kanskje jeg skal prøve igjen hvis jeg kjøper en orkide på nytt.

Silje sa...

Min masteroppg-veileder fikk en orkidé av en studievenninne og meg, og sender fine mailer om den avblomstrede orkideen som plutselig blusser av liv igjen. Slike analogier er fine å ta med seg!

Anonym sa...

Jeg tar jevnlig livet av planter som skal ha mye vann, men orkideer liker seg hos meg. Jeg har flere, og gir dem en ordentlig rotbløyte hver lørdag - jeg senker hele potten ned i vann etpar min, og lar alt overskuddsvann renne av før de settes tilbake i pyntepottene. De blomstrer om og om igjen. Utrolig vakre!

Glamourbibliotekaren sa...

Anonym: Det høres veldig smart ut. Jeg har pleid å dusje min i blant, noe ala din rotbløyte, og latt den stå så vannet får renne av før jeg setter den tilbake i krukka.

Populære innlegg