onsdag, april 02, 2008

Weekend getaway


England har utallige gamle slott, country cottages og B&Bs man kan feriere i. New England har inns (det har vi sett i Gilmore girls). Sverige har mange flotte herregårder som leier ut rom. Jeg og Glamourgemalen leide en liten rødmalt stuga som tilhørte en herregård i Småland for noen år siden. Vi måtte krysse en åker for å komme dit, det var svensk hvit kakkelovn i hjørnet på soverommet, og den eneste lyden vi hørte når vi slo opp vinduene om morgenen, var bjørkesus. Frokost fikk vi servert i spisestuen inne i hovedhuset hos den elskverdige fruen Margita, hvor veggene var prydet av digre malerier av forfedre som hadde bodd på gården for flere hundre år siden. Vi fikk låne hver vår gamle sykkel uten gir (og delvis uten bremser), og vi syklet i sola langs støvete landeveier i landskap som var som tatt ut av Bakkebygrenda- og Emil-filmene - røde små hus og hvitmalte stakitt. Og vi stoppet rett som det var for å plukke markjordbær. Det var sann idyll.

(Man kan jo være irritert over dansketidens konsekvenser av så mange grunner, men akkurat i dette tilfellet er det sånn at mangelen på historisk adel her i landet betyr at vi ikke har noen slott som kan brukes til utleie, på samme måte som f.eks. England og Sverige...)

Så: Hva finnes av lignende steder i Norge? Altså pensjonater eller små hoteller eller andre overnattingssteder i småbyer, landlige omgivelser, kanskje ved vann - fyrtårn for den del - som man kan tilbringe en helg på i frisk luft? Jeg tenker ikke på spa-opphold altså, heller ikke campingplasser.. men rett og slett gode gammeldagse pensjonater eller lignende. Et sted hvor man kan sitte i en fluktstol og lese en bok. En liten ferie selv om man har brukt opp alle sine feriedager. Man kommer hjem fra jobb på fredag, kanskje litt tidligere enn vanlig, pakker sin lille reiseveske, tar solbrillene på nesa - og suser ut av byen med sin kjære. Men hvor går altså reisen...

Tenk dere om, og del deres viten med oss andre! Alt av interesse, hele landet, også Sverige (det er da ikke SÅ langt unna).

Update: Tusen takk for mange fine tips! Kom gjerne med enda flere! (Spesielt slike som er en time eller tre unna Oslo... for å være litt egoistisk.) Jeg har sett på alle nettsidene dere nevner - så mange idylliske steder!!

47 kommentarer:

Alt godt sa...

Eg må med skam å melde seie at eg ikkje har besøkt denne staden sjølv, men utanfor Tvedestrand ligg Englegaard, www.englegaard.no som eg har høyrt skal vere ein triveleg stad å bu. Eg får litt nuppar av slike jålete, doble a-ar, men pensjonatet kan jo vere triveleg for det. :D

Anonym sa...

Austbø Hotell, Rauland. Verdens beste, hyggeliste hotell med de beste, hyggeliste eierne i hele verden. Og helt fantastisk god mat. Og masse veldig, veldig god kunst på veggene. Og Rauland er kunstnerbygd nr. 1 i Norge, så det er mye å se når man er der, med mindre man føler for å gå fjelltur eller sykle eller fiske på innsjøen. www.austbohotel.no har litt bilder og mer info.

Unknown sa...

Vi skal snart til Høiland gard i Ryfylke. De har samlet flere gamle hus som man kan overnatte i.
http://www.hoiland-gard.no/

Ser i alle fall litt annerledes og hyggelig ut!

Anonym sa...

Vi har et slott her i Norge hvor man også kan overnatte. I vakre Kvinnherad ligger Baroniet i Rosendal. Her kan man overnatte på slottet, Avlsgården eller Fruehuset. http://www.baroniet.no/no/overnatting.php
Rosendal er også et flott utgangspunkt for en tur langs keiserstien til Folgefonna, og det er kort vei til vakre Hardanger. Et annet hotell som er vel verdt et besøk er Solstrand Hotel & Bad. http://www.solstrand.com/ .

Bat

Anonym sa...

Selv om det ligger i Bergen, og ikke akkurat ute på landet, er Skansen pensjonat et veldig fint og sjarmerende sted!
Nydelig utsikt over byen!
http://www.skansen-pensjonat.no/

Anonym sa...

Her feiret jeg 30 års-dagen min:
http://www.fyr.no/nyheter/fyrferie-juni-2005-buholmraasa.html

Dette er et fyrtårn på grensa mellom nord-trøndelag og nordland fylke. Den ene halvparten av en tomannsbolig brukes av to staute og trivelige fyrvoktere, den andre halvparten leier du.
Fyrtårnet ligger på ei øy, det tar ikke mange minuttene å kjøre ut til den. Som leietaker disponerer du egen båt.

Det er enkel standard, men du har alt du trenger. Vi var fantastisk heldige med været (dagen derpå lå vi strødd i lyngen med blikkstille hav, sol og hurtigruta rett nedenfor mens en snill kompis spilte snille gitarstykker), men jeg kan tenke meg at det er mektig med litt ruskevær også så nærme storhavet. Husker ikke prisen, men jeg valgte å kjøre spleiselag. Anbefales!

Anonym sa...

Da må jeg få lov til å tipse om boken "Ly for natten", som er en vakker liten bok som tar for seg mange spesielle og fine overnattingssteder i Norge, fra sør til nord! Nydelige bilder. Jeg har besøkt flere av stedene!

Her er en link:
http://www.norli.no/NORLI_HTML/ibeCCtpItmDspRte.jsp?item=2767233

fru winther sa...

Jeg vil tipse om et par litt særere plasser, som passer godt hvis man vil reise litt ekstra langt for å komme til noe skikkelig bra: http://www.dengladeheksa.no/ Vertshus/bittelite pensjonat på mitt hjemsted, u utrolig idylliske omgivelser- perfekt både sommers- og vintertid, de arrangerer et knippe aktiviteter og vertskapet er veldig hyggelig og maten god. Anbefaler å booke "brudeloftet".

Ellers var jeg her http://www.stokkoy.no/ i sommer og har sterke planer om å returnere i år. Fantastisk natur-like vakkert i full storm som i strålende sol, koselige små hytter å bo i, en særpreget og fantastisk restaurant.

Anonym sa...

Eg veit ikkje korleis eg skal beskrive dette gamle, vakre, mystiske og historiske hotellet. Det er nok lurast å sjå det sjølv med eigne augo: www.unionoye.no

Eg anbefaler lesing under hengebjørkene, utflukt til Nordangsdalen, sykkeltur til Urke gartneri og båttur i Nordangsfjorden.
Pass opp for Det Blå Rommet og husspøkelset; den sørgmodige Linda.

Anonym sa...

Engø Gård. Ikke akkurat gratis, men en glamorøs helgedestinasjon.
(Gavekort på Engø Døgn er en populær bryllups-spleisegave blant mine venner.)

Forøvrig vil jeg tipse om mange gamle fjellstuer rundt om i landet, ofte familiedrevne, der det serveres dessert etter lunsj, og man har store peisestuer å lese i. Fint og stille, og enda stillere utenfor sesongen.

Smilla sa...

Enig med Oda - Union Øye er en fantastisk opplevelse. Kombinert med en klatretur på Slogen blir det en uforglemmelig helg. Et av mine favoritt-ferieminner er te og bok under hengebjørka i hagen etter en dagstur i fjellet.

Anonym sa...

Hvis du er glad i å gå turer, og være i naturen, er kanskje fjellgårdene i Snåsa en mulighet? En av de siste bebodde fjellgårder hvor de tar i mot gjester. Det er like fint der om vinteren som om sommeren!
Dette blir jo nesten som en fjelltur, så hvis du ikke liker å gå langt i fjellet, anbefales det ikke. Men kanskje noen av dere andre er intr.??

Anonym sa...

Jeg foreslår Nevlunghavn,Stavern og Helgeroa-området. Man kan bo på www.nevlunghavn-gjestgiveri.no feks. Koselig sted nesten i havet. En liten spasertur til Oddane sand og Mølen,svært vakre steder! Med picknickurv feks. Egner seg fint for lange kjoler og hatt:-) og flanering. Flere koselige steder i Stavern å spise, feks restauranten til Kåre på brygga går det gjetord om, og det med rette. Med sykkel (som det vel går an å leie ett sted) kommer man seg lett rundt om kring. Og det går buss. To timer med tog + en liten busstur fra Oslo.
For en litt lenger utav byen tur sniker jeg inn en setning eller to om Bleik på Andøya også. Tror det er den vakreste og hyggeligste plassen jeg har vært :-)

Anonym sa...

Ett hotel i Sverige som kan anbefales er Hotel Strandbaden i Falkenberg. Hotellet ligger midt på stranden, bare noen meter fra havet.
Vakker ved alle årstider.

I Norge er Straand Hotel i Vrådal ett fint gammelt hotell i vakker natur.

Ett annet tips i Sverige er Hestraviken Värdshus i Hestra, Småland.

Anonym sa...

Hei, takk! Veldig fint for enhver å få så mange tips. Her er et fra meg også (ikke så veldig lett tilgjengelig, men flott hvis man er på reise i nord). http://www.edvardashus.no/

Anonym sa...

fride: jeg er oppvokst i Ryfylke og har vært i to bryllup på Høiland gard. Vet ikke noe om hvordan det er å overnatte der, men det er i hvertfall et fantastisk flott sted og maten er ypperlig.

Anonym sa...

Engø gård på Tjøme, utenfor Tønsberg :) Vakkert sted, eminent mat, sjelefred, markblomster, sommerstemning og mulighet til lange sykkelturer langs sjøen.

Alle rommene er forskjellige. Mange av dem er søte, romantiske og sjarmerende.

Her er link til rommet "Smørblomst" på pensjonatet deres :)

http://www.engo.no/pensjonatet.php?include=smorblomst.php

Hilsen E.

Anonym sa...

Så etterpå at noen andre alt hadde lagt inn Engø, men nå har du i alle fall en direktelink. Og TO anbefalinger :)

Anonym sa...

Jeg har ikke bodd der, kun vært i selskaper, men Borge Hotell (sist jeg var der het det pensjonat, mener jeg) på Husøy utenfor Tønsberg er en liten idyll. Antagelig rimeligere enn Engø. Gamle hus, rett ved sjøen, stor hage med frukttrær og kort vei til massevis av flotte turområder både på Tjøme og i Tønsberg. http://www.hotellborge.no/index.html

Snow Queen sa...

Dersom du vil til Vestlandet kan kanskje Walaker Hotell vera noko? http://www.walaker.com/ Eg har ikkje budd der sjølv men Solvorn er ein utruleg koseleg liten stad. Ta verdas minste ferje over til Urnes Stavkyrkje og sykle gjerne vidare til Munthehuset på same side av fjorden. Pass på å få rom i hovudhuset dersom det er mogleg.

Elles ser eg alltid med lengtande augo på Husum Hotell i Lærdal. http://www.norway.com/directories/d_company.asp?lang=47&id=21875. Her er det mindre turistar og ingen moderne rom bygd seinare slik som på Walaker.

Anonym sa...

Jeg hadde også tenkt å foreslå Union Hotell på Øye! Herlig sted og natur. Vil også foreslå å leie rorbu på Godøya utenfor Ålesund, med dagsturer inn til Jugendbyen eller slappe av i havkanten, med sandstrand og idylliske motiver ved Alnes Fyr.

Anonym sa...

Tranøy-fyr!
Det ligger på Hammerøy, ikke langt fra Hamsund sitt barndomshjem ( der han vokste opp,ikke der han ble født..) Siden huset nå er museum er det perfekt og kombinere med litt kultur.

Selve fyret består av (om jeg ikke husker helt feil) 3 hus man kan leie, alle tre med kjøkken, stue og soverom.Alt innredet etter 60tallsstil som gjør det veldig sjarmernede.
I ett av husene er det også en restaurant som ikke har mye å velge mellom, men veldig god mat.
Når vi overnattet der kom vi fra Å i Lofoten hvor vi var med på en fisketur, vi var så helldige å få en kveite på 23 kg-altså mer enn nok mat til hele turen. Den tilbredte de til oss her og serverte den med en fantastisk hvitvin til.Samtidig hørte vi bølgene som slå innover land og vi hadde utsikt over ute over sjøen! Det er kanskje den beste og mest romantiske opplevelsen jeg noen gang har hatt.Anbefales!

Anonym sa...

Solstrand hotell på Os er strålende. Fint spa og bassenger med kaldt, iskaldt, varmtvann og dampbad, pluss en utestamp. Rom rett ut mot fjorden og fine statelige sveitseraktige stuer der man kan lese aviser og drikke kaffe. Os er ikke verdens kuleste sted, men det åpner jo for dagsturer til Bergen og vakker båttur til f.eks Rosendal.

Anonym sa...

Hei!

På Lyngør er det åpnet et pensjonat nå som heter "Hos Kari og meg". Lyngør er nydelig og nettadressen er: www.kariogmeg.no

Anonym sa...

Sogndalstrand kulturhotell ligger i cittaslow-bygda Sokndal, et lite sted på vestlandet med en helt spesiell atmosfære. Selv om det er et hotell, så har man mer følelsen av å bli oppvartet på en herregård. Ikke gratis, men en flott opplevelse.Ser forresten på nettsidene til hotellet at Ingrid Olava spiller og synger der 26.april, som et lite tips for en weekend-getaway.
:)

Marianne sa...

Da jeg bodde i Oslo var jeg på utkikk etter akkurat det samme- og kjente stor frustrasjon over at det var så vanskelig å finne noe. Det nærmeste jeg kom var:
http://www.refsnesgods.no/
Jeløya er fantastisk vakker-en tur i bøkeskogen anbefales, med påfølgende kunstlunsj på galleri F15...
Ellers kan jeg oppdatere om fyret på Hamarøy- det er nå mellom eiere og vil forhåpentligvis være igang igjen fra sommeren. En Hamarøytur anbefales på det varmeste! Det er Hamsundager i perioden 4.til 10.august (www.knuthamsun.no), og ingen steder er vakrere å bo enn på : http://www.edvardashus.no/

Litt offtopic men: Skal dere til København anbefaler jeg: http://www.hotelguldsmeden.dk/home/
Verdens hyggeligste hotell- med verdens beste frokost på håndmalt meksikansk porselen. Badekar med løveføtter og landlig følelse midt i byen... Å nå har jeg lyst å reise!!!! :-)

Anonym sa...

Mamma og pappa pleier å dra til dette lille hotellet/ pensjonatet på sommeren:

http://www.hotel-lilton.se

Er visst superidyllisk + veldig koselige de som driver det.Liker bildet som kommer opp når man trykker på "kafé".

S.

Anonym sa...

jeg har ikke overnattet der selv, men portør er jo et nydelig sted:

http://home.c2i.net/portor-pensjonat/

guro

Anonym sa...

Hei!Prøv Stokkøya i Nord Trøndelag,- hav, natur, ny arkitektur og urban strandbar! Sjekk ut Kysthusene,-fantastisk!

Anonym sa...

Fly Oslo-Bodoe: 90 minutter
Taxi flyplass - havna: 5-10 minutter
Baatskyss ut til Landegode fyr: ikke lang.

Foroevrig har jeg ikke lest alle tipsene her saa det er mulig jeg gjentar noen, men turistforeningen har faktisk endel fyr rundt omkring som de disponerer og som man kan leie gjennom lokale foreninger (ogsaa uten aa maatte dele med DNT'ere som er paa tur...).

God ferie!

Anonym sa...

En liten rettelse når det gjelder Baroniet i Rosendal. Det er visst bare artistene som opptrer der som får bo på selve slottet. Kulturprogrammet for 2008 inneholder mye spennende: http://www.baroniet.no/no/arrangement.php

Bat

Anonym sa...

Hei,

Takker for en herlig blogg!Kleivstua er det utrolig trivelig og det er nært Oslo. Det er noen år siden jeg var der, men inntrykkene sitter godt i ennå. For de spreke går det helt fint å sykle fra Oslo, iallefall hjem igjen, da er det for det meste nedoverbakke. :-)
http://www.dvgl.no/vis.asp?id=6

Bixie

Anonym sa...

Hva med å tilbringe en natt i et fengsel?
http://www.valdres.com/Norsk/Kva_Skjer.aspx?M=News&NewsID=33&PID=6

Anonym sa...

ElliVilla Bed & Breakfast i Larvik skal visst være veldig sjarmerende.
http://www.ellevilla.no/

Anonym sa...

Jeg er veldig betatt av gamle hoteller, og her var det noen jeg ikke hadde hørt om. Hotel Union er jo som flere nevner en perle, samme med Refnes Gods.
Avstanden til Dalen i Telemark er heller ikke allverdens (23 mil). Dalen Hotel er fantastisk! Hva med å ta Victoria opp slusene fra Skien? Det er glam:)
Så kan man vandre opp til Rui. Les boka til Eidem om du ikke har gjort det allerede... Hvis du tåler Jane Austen( som er fantastisk) tåler du også boken om de små "jentene" fra Rui:) Ikke at de har så mye med hverandre å gjøre:D

Britt Åse sa...

Gamle Torungen fyr utenfor Arendal kan visst leies for overnatting, men komforten er jeg nok litt tvilende til. Det er imidlertid utrolig flott der ute :-). Så har vi gamle Homborsund fyr.
http://www.adrenaline.no/annet/ fyrfoto/
Så er det Breidablikk, eller Arendal Herregaard på Tromøya i Arendal. Et herlig sted, med gode traveturmuligheter (lyngheier, småskog, rullesteinstrender, svaberg) helt på dørstokken.
http://www.arendalherregaard.no
/index.php?option=com_content&task
=view&id=19&Itemid=59

Britt Åse sa...

PS. Glemte det svenske stedet som vi er så glade i:
http://www.tanumsgestgifveri.com/

Anonym sa...

Jeg har et yndlingsted her i Nord-Trøndelag. Tingvold Park Hotel i Steinkjer.
Et gammelt og sjarmerende hotel. Det var opprinnelig en legebolig fra 1800-tallet, og interiøret står i stil fra denne tiden.
Hotellet ligger ved en gammel skipsetting fra vikingetiden.

Hotellet kan absolutt anbefales. Har vært der selv på overnatting,
og julebord. Maten smaker fortreffelig.
http://www.tingvoldhotel.no

Anonym sa...

Utrolig nok har ingen kommet med denne lille perlen, dvs det er et ganske så majestetisk bygg i skogen ved foten av Gaustatoppen. Et hotell i dragestil (fra 1895, opprinnelig sanatorium)som ikke har minibar, tv, svømmebasseng... ikke en gang resepsjon! Men til gjengjeld en unik atmosfære, utrolig hyggelig vertskap, mange bøker... stillhet og ro. For ikke å snakke om et fantastisk kjøkken hvor mye er selvfanget, selvskutt, plukket eller fisket.

En helg hver november arrangeres "Babettes gjestebud" hvor de spiser hele menyen fra filmen...

Min familie har hytte i nærheten og stikker gjerne innom og nyter vafler med hjemmelaget molte-is etter turen...
Ligger knappe 2,5 timer fra Oslo

http://www.tuddal.no/


mvh Ina ;-)

Anonym sa...

Åh har vært på Tuddal Høyfjellshotell en helg i 2006, kan absolutt anbefales:) Hjemmekoselig og ikke hotellpreget i det hele tatt. Spør etter å få sove i englerommet-der er det visst himmelseng.

Anonym sa...

Tuddal Høyfjellshotell støttes! godt brød baker de også, nammenam..

Anne på Moseplassen sa...

åiåi, denne posten hadde jeg jammen oversett. Her var det masse tips, som jeg jammen skal lete meg grundig gjennom :D

Sånn i første omgang har jeg bare lyst til å nevne mitt lille favorittsted. Vi var der som en del av sommerens bryllupsreise :D Avdal gård i Utladalen innerst i Sognefjorden. Det er et tun med masse ulike bygg, vi lå i et lite hus litt vekk fra alle de andre gjestene. Kjempehyggelig og midt i naturen og alikevell ikke så mye å gå og det meste langs en meget god vei. Dette er nasjonalromantikk på sitt beste :D

http://www.avdalen.no/avdalen/index.php

En annen ting du kan vurdere for noe i nærheten av byen er å leie en hytte på feks Hvaler, finnes masse koslige hytter, og litt utenfor sesongen så er det jo ikke så dyrt og folksomt heller :D

Anne på Moseplassen sa...

forresten, mannens synes godt jeg kunne nevne resten av bryllupsreisa også. Vi startet på Solstrand litt utenfor Bergen, flott sted, men det er et stort hotell da. Og så avsluttet vi på Walaker hotell i Solvorn. Kjempeflott hotell med historiske rom og galleri og nydelig hage og fantastisk beliggenhet.
http://www.walaker.com/

Historiske hotell er generelt veldig flotte steder med masse atmosfære da :D http://www.dehistoriske.no/

Vårt mål med reisen var å finne rolige steder uten for mye barn og fulle folk, steder som hadde flott begivenhet hvor vi bare kunne være uten å måtte styre hit og dit og vi var superfornøyd med alle stedene :D

Anonym sa...

Jeg støtter opp om anbefalingene av Engø. Har tenkt meg dit selv når det blir litt varmere i luften.

Anonym sa...

Det ligger en herskapelig herregård ikke så langt inn i Sverige: http://www.baldersnas.com/

Jeg har aldri overnattet der, men har hatt piknik i den store parken flere varme sommerdager. Vakkert!

Anonym sa...

Hei,

ser at nokre har skrytt av diverse stadar i Vest-Telemark. Som ekte innfødd vil eg gjerne kaste meg på bølgja og fortelje om:

gardane ein kan bu på i Seljord, til dømes Kvåle- din gard, Uppigard Natadal, Flatin Gard og gjestgiveriet Nutheim.

I Fyresdal kan du vitje Kvipt Gjestegard. Tokke har Lårdal med Skattekammeret, Dalen Hotell, og ikkje minst fantastisk natur.

Vinje har fleire hotell og er verkeleg fint!

Vest-Telemark er ein fin plass, om kanskje ikkje eit shopping-eldorado, men opplevingar er det mykje av!

Anonym sa...

PS: Det er rundt 3-4 timar med bil, det er avhengig av kor du skal. Det er sjølvsagt verdt det:)

Populære innlegg