torsdag, april 20, 2023

Ta i bruk dine fine ting, dag 4:

 

Dagens objekt er nok et reiseminne.

I en liten provencalsk landsby, ved byens fontene, er det en liten kafé - og der satt jeg nesten daglig og leste Francoise Sagan og Ernest Hemingway sent i august et år. Turismen hadde dabbet av, det var doven stemning, og planene for dagen var sjelden lagt. All verdens tid til å sitte ved fontena og lese, mens mannen min var ute på landeveiene og syklet. Innehaversken av kaféen, en middelaldrende elegant kvinne i langt skjørt, gikk fra bord til bord og snakket med gjestene, satte seg ned da hun så hva jeg leste, hun fortalte om Sagan og hvordan hun ble mottatt i Frankrike, og om andre forfattere hun likte. En dag var hun så entusiastisk at da jeg bestilte en kopp te, kom hun med en café au lait og en croissant istedet. En annen dag serverte hun meg en litterær teblanding fra en roman av Timothy Findley - en blanding av lapsang og assam. 

Snushane som jeg er, måtte jeg spørre henne hvilken parfyme hun hadde - for det duftet nydelig etter henne der hun svinset mellom bordene. Sisleys Soir de Lune var svaret - en ganske heavy sak, ikke for den sarte, men for meg er den helt praktfull. Vanligvis er jeg ingen tilhenger av å kjøpe parfymer som andre jeg kjenner har, jeg liker ikke å kopiere andre på den måten når det er ting som er såpass personlig som parfyme - men hun mente den ville kle meg, og oppfordret meg sterkt til å investere i den. Og da kjentes det greit, så jeg fulgte hennes råd et halvår senere.  

Og den har jeg på i dag. 


4 kommentarer:

Inger sa...

Jeg har ikke fått kommentert noe før nå, men har i hvertfall tatt fram noen fine ting igjen! En kamé arvet etter mormor, en armring i gull som jeg fikk til konfirmasjonen av foreldrene mine, den hadde tilhørt moren min i mange år før hun ga den videre. Klassiske og tidløse ting, som jeg er glad for å kunne bruke.

Frøken Desibel sa...

Reiseminne her også :) I dag har jeg funnet fram et par sølvøredobber med lysegrønn stein som jeg kjøpte på Montmartre da jeg var på en veldig fin venninnetur til Paris for en del år tilbake. Om jeg rekker det, skal jeg også få drukket en kopp te fra en sjelden brukt Royal Copenhagen tekopp på balkongen før sola forsvinner.

Anonym sa...

Idag fant jeg frem en vårgrønn kjole som datteren min har kjøpt. Den blir av en eller annen grunn bare brukt om våren, og nå virket det som et passende tidspunkt.
Mvh SJ

Emma sa...

I dag har jeg brukt den fine aprikos neglbåndskremen min
fra Christian Dior,endelig fikk jeg en god grunn til å ta den på.

Populære innlegg