onsdag, mai 31, 2006

Glamourtips til våre streikende kamerater

Streikevakter med stil, England 1926


I disse streiketider kan noen og enhver bli kalt ut til å stå vakt, og det første møtet med streikevakt-antrekket kan jo virkelig sette en støkk i oss alle. En selvlysende gul vest. Men fortvil ikke, kjære streikende lesere - glamourhjelpen er her med råd og tips til hvordan man skal komme igjennom en streik med glamouren i behold! Og det aller beste er jo timingen faktisk: Gult er årets hotteste farge, med andre ord er årets streikevakter trendy. (Hvem skulle ha trodd det?)

*Ha leppestift og et lite speil i lomma/veska, og bruk dem!
*En bodyspray eller deodorant kan være forfriskende utpå dagen når man kjenner behov for å freshe seg opp litt.
*Husk våtservietter! Hendene bør alltid være rene.
*Behovet for accessoirer er stort når man går i "uniform", så ifør deg smykker som kan glitre i sola.
*Unngå å kle deg i oransje klær - i kombinasjon med den gule vesten vil du se ut som en veiarbeider.
*Hvis vesten din er lang, eller hvis du ikke er så veldig høy, kan du teste om vesten kan brukes som kjole. Et belte i livet - voila! En snerten liten sak.
*Og hvis du våger, kan du prøve å bytte ut vesten med denne lekre duchesse-kjolen fra Calvin Klein uten at noen merker det.

Dagens kjole



Dagens kjole er i sommerens mest populære farge, gul, og kommer fra Oscar de la Renta. Smykket rundt halsen er dog valgfritt... tror jeg ville ha droppet det, men ellers skulle jeg GJERNE trippet rundt i denne kjolen i sommer.

tirsdag, mai 30, 2006

oi.. glemte Mulberry!

Jeg glemte helt å gå innom Mulberry-butikken i går. Noen som jobber nede i byen som tar på seg jobben? Det gjelder altså å bekrefte/avkrefte at det er salg der, evt. hvor mye avslag det er - og på HVA.

Dagens kjole


Dagens kjole heter Midnight Rose kommer fra Coast. Litt usikker på om den finnes i Coast-butikkene her til lands, men det gjør den forhåpentligvis. Noe for de som skal i bryllup i år? Jeg har lyst på en i allefall. Vi får se når feriepengene kommer.

Glamourspørsmål fra leser: Gravid glamour?

Kjære Glamourbibliotekar,
Fairytale er gravid. Og hun skal i bryllup. Ikke bare ett bryllup. Tre! Et i juni, juli og august - dvs. fire, fem og seks måneder på vei. Og spørsmålet er: hva skal fairytale ha på seg? Nå kunne svaret vært at fairytale bør bruke anledningen til å kjøpe seg tre nye kjoler, hver til bruk én gang, men siden fairytale er en fattig studine er det en urealistisk plan. Har glamourbibliotekaren et råd?



Kjære Fairytale,
Jeg har spurt mine gravide venninner til råds her, og fått følgende tips: Hvis du bor i eller i nærheten av Oslo, sjekk ut Den Kule Mage i Markveien, Ni Måner på Sandvika storsenter, eller
Magen bruktbutikk på Jar. Samme antrekk i tre bryllup går fint an. Én venninne sa at det var fint å fremheve f.eks. bena - altså å gå i kjole eller skjørt som går til knærne, sånn at man ikke føler at man går i et telt. Og gjerne litt hæler, hvis du orker. En annen sa at hun ville fremhevet magen også, f.eks. med noe som sitter litt stramt - det er kanskje ikke til å unngå - mens en tredje hadde brukt følgende antrekk i to brylluper i fjor: Gravid-skjørt fra H&M i litt chiffon-aktig stoff, lag på lag, med matchende lang stretchy singlet (i mørkebrunt eller svart kanskje), og et pent sjal i friske farger - og gullsko. Altså enkelt antrekk med spreke accessoirer. Blomst i håret, rød leppestift, øredobber - du kan jo bare pøse på med slike ting når du har ensfargede og enkle penklær.

De svenske kolleger har opprettet en
gravidmote-blogg som også kan være verdt å sjekke ut. Glade i å pynte seg, og legger ut bilder nesten daglig!

Lykke til!

Mvh Glamourbibliotekaren.

Update: Tips fra enda en gravid venninne: Butikken Svangerskapet i Kirkeveien skal visstnok ha fine kjoler som ikke er så dyre. Hun anbefaler også kroppsnære plagg - og kule sko.

mandag, mai 29, 2006

Finn stilen: Sommerhus


Dette er antrekk for en regnfull dag i sommerhuset, enten det er ved sjøen eller i en kolonihage (eller i eget hjem - det er jo et hus, og det er jo sommer!). Kok litt Twinings Lady Grey og la den trekke i en klassisk Blue Willow-tekanne. Sett på Dexter Gordons "Getting around". Kle deg i myke Diesel Blame-jeans og Nikes Sprint Sister, som vanlig designet av undertegnede. Skal man ha stripete t-skjorter, og det skal man jo fremdeles ha, bør man gå for den klassiske fra Jean-Paul Gaultier. Er det litt kaldt, finn fram hettejakken fra Old Navy. Makeup er ikke nødvendig, men Savex lipbalm er fin å ha. Ta på en liten dusj av Crabtree&Evelyns Nantucket Briar før du går ut og plukker blåklokker i regnet.

søndag, mai 28, 2006

Finn stilen: Sommerbryllup III


Dagens bryllupsantrekk tilhører et ganske avslappet bryllup kanskje uten dresscode - sats på noe flamboyant! Korallfarget blomstrete kjole fra Anthropologie, skoene likeså. Jeg tror denne gjesten bør ha mørkt tykt langt hår som orkideene fra Accessorize kan puttes i, og litt gylden hudfarge sånn at gullsmykkene fra Agatha kommer til sin rett. Veska fra Miu Miu har stråkvalitet som matcher skoene, lipglossen fra Stila er korallfarget og tropisk, og Nanadebary-parfymen dufter koriander, siciliansk maandarin, bergamot, sandel og vanilje.

Mulberry

Jeg hørte at det skulle være salg på Mulberry-butikken i Akersgata - dette må sjekkes ut. Ikke at jeg noensinne har råd til å handle der selv om det skulle være 50% rabatt. Men kanskje det er 90% på alle varer? Man kan jo drømme. Isåfall har jeg lyst på en Elgin-veske:
Eller kanskje den i mørkebrunt:

Jeg så den i Arvika (av alle steder) - men da i gammelrosa. Ikke noe for meg. Ei venninne har ei gammelrosa skinnveske som er superfin, men den modellen kler fargen mye bedre enn det Elgin gjør. Mulberry-veskene er og blir finest i tidløst klassisk skinnfarge.
Jeg stikker innom butikken i morgen og ser hva som egentlig er på salg, og hva "salg" betyr i Mulberry-sammenheng. Jeg sier som Fran Fine: If it ain't half off, it ain't on sale!

Finn stilen: Sommerbryllup II


Hvis man har fått et litt gyllent skjær i huden, kan det være fint med fersken- og gulltoner. Chloés ferskenfargede Pleat Grecian dress er nydelig, og Jimmy Choos gullfargede riva-sko passer bra til. Clutchen er fra Lauren Merkin, og perlene er fra Tiffany's. Hårbåndet er fra Accessorize og skulle passe bra til den greske gudinne-stilen som kjolen har. Parfymen er Molinards gardenia-duft.

Finn stilen: Sommerbryllup I


Jeg kjenner mange som skal i bryllup i sommer... Så jeg tenkte det var på tide å legge ut noen forslag til hva man KAN ha på seg i et bryllup sånn rundt midtsommer. Kjolen er fra Dorothy Perkins, skoene fra Vera Wang, veske og ørepynt fra Accessorize, hårpynt fra Johnnie Loves Rosie, og parfymen er Creeds Love In White.

lørdag, mai 27, 2006

Tom Ford igjen


Det er ikke bare parfymen Amber Nude Tom Ford har designet for Estee Lauder i år - han har også bidratt til den nye makeup-kolleksjonen Azurée. Dette er nok et forsøk på å tiltrekke seg yngre kvinner, ettersom Lauder har en godt voksen fanskare - men personlig synes jeg ikke disse fargene er noe å satse på. Korall kan være fint som neglelakk eller som en svak lipgloss, og lyseblå-turkis-grønn kan være lekkert som en dus øyenskygge, men jeg tror man skal være ganske dyktig for å få disse fargene til å funke sammen - i allefall i så sterke nyanser som det ser ut til å være. Og den matte brune ser relativt malplassert ut. Men for all del, det er morsomt at de gjør et forsøk på å fornye seg.

Populære innlegg