tirsdag, juli 25, 2006

Sommerlektyre

Hva leser dere i sommervarmen?

Jeg har kastet meg over bøkene jeg fikk julen 1997. "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" av Jan Wiese - veldig fin å lese mens man er i Italia, særlig hvis man er kunsthistorie-interessert - og "Hundre års ensomhet" av Gabriel Garcia Marquez. Bedre sent enn aldri.

Og ellers går det i New York Magazine, Living Etc. - og det eneste motebladet som passerer glamourbibliotekar-kontrollen for tiden: Vogue (UK edition).

Årets parfyme fra Annick Goutal


Annick Goutals nyest parfyme heter Songes, som betyr drømmer. Den kom tidligere i år, men er helt klart en sommerduft. Hvite blomster - jasminer og frangipani, samt ylang ylang og vanilje. Den er tropisk, men på en helt annen måte enn Escadas årlige rosa repriser. Den har absolutt dybde, men er samtidig lett og frisk. Grunnen til at jeg ikke kjøpte den da jeg hadde sjansen, var at de hadde ca 40 andre jeg hadde minst like lyst på... og jeg endte som kjent opp med L'Artisan Passage d'Enfer.

(Når kommer Annick Goutals parfymer til Norge? Når kommer noen som helst av de virkelige parfymemerkene til Norge, kan jeg heller si - hvor lenge skal Esthetique ha monopol? Creed, Etro, Miller Harris, Caron, Annick Goutal, Serge Lutens, L'Artisan, Carthusia - noen som tar på seg oppgaven å starte boutique? Glamourbibliotekaren lover å handle titt og ofte!)

mandag, juli 24, 2006

Kiehl's til Stockholm?

Det ryktes at det amerikanske kosmetikkmerket Kiehl's, som jeg har nevnt mange ganger før her i bloggen, åpner butikk i Stockholm om ikke altfor lenge. Kiehl's er over 150 år gammelt, og the flagship store ligger i East Village. En aldeles herlig butikk med veldig god kundeservice - man får masser av samples når man handler der. Badeoljene er nydelige.. og hudpleieproduktene har jeg brukt jevnlig i flere år. Milde og gode. De har et par klassiske parfymeoljer også, samt mange veldig bra produkter for både hud og hår. Det hadde jo vært morsomt om ryktene stemmer.

(Hehe, bare vent, hvis dette merket noensinne kommer til Norge, kommer Elle og Det Nye osv å gå bananas - Kiehl's er jo en favoritt blant mange kjendiser også... og dermed automatisk på "vi mååå bare ha disse produktene"-listen i Elle.)

Kåpen!


Siden tidlig i vinter har jeg siklet på denne kåpen fra Bruuns Bazaar - og gjett hva som er på salg nå! Ble tipset av en venninne mens jeg var på bryllupsreise - og hun fikk attpåtil betjeningen til å holde av en i størrelse førr til meg . Endelig er den min! Og til halv pris... slett ikke verst.

Utfordring:

Nå er det en stund siden forrige "Finn Stilen", så jeg tenkte å utlyse en liten konkurranse. Hvis noen har et ønskescenario, send inn forslag i kommentarfeltet! Premien er heder og ære her i bloggen - og selvfølgelig en "Finn Stilen"-collage. Alle forslag mottas med takk! Eller er alle på ferie? Ikke jeg!

fredag, juli 21, 2006

Dagens kjole


En dagens kjole på slutten av uka: Denne søte lille hvite kjolen med krage er selvfølgelig fra Anthropologie. Yndig!

Høstens H&M-katalog

Her om dagen dumpet både Hennes&Mauritz- og La Redoute-katalogen ned i postkassa. Sistnevnte har jeg ikke rukket å bla i ennå, men her er et foreløbig referat fra første titt på H&Ms høstmoter:

Strikket, mye strikket. Jeg hadde egentlig ikke trodd at den "tilbake til naturen"-moten skulle komme tilbake allerede nå - sist den var i vinden var rundt 1995 etter hva jeg kan huske. Folkehøgskolelooken altså. Lange skjørt, bestefartrøyer, skjerf og strikkegensere. Dog er det en noe mer glamorøs variant man kan se hos H&M. Heldigvis... Jeg satte et lite kryss ved siden av plagg jeg kunne tenke meg, og det ble faktisk ganske mange. Håper de samme kommer i butikken, så jeg kan prøve dem der. (Det kommer antagelig tre ganger så mye i butikken som det er i katalogen)

De knelange ullkåpene er med fremdeles, det samme med de korte innsvingede jakkene. Skjørtelengden kryper nedover igjen etter sommeren. Cityshortsen lever stadig, og også smalskjørtet med høy midje. Sharp & Chic. Svart og hvitt og grått.

Nyromantikken henger også igjen, blondeblusene og kragene. Bleke pasteller, grått, gammelrosa, ulljakker.

Også er det en friere stil med rutete skjørt, stripete skjerf, baskerluer, blomstrete kjoler - mix&match med mønstre altså. Og cord er in igjen! (rakk det noensinne å bli ut?)

Joda, slett ikke verst. Jeg liker alltid høstklærne best hos H&M - sommerklærne deres er til tider ubrukelige (særlig de som henger igjen på salg).

Glamorøs julifredag


Nå er det lenge siden det har vært en ordinær glamorøs fredag - fire uker, faktisk. For én uke siden satt jeg i et fly i 35 varmegrader uten airconditioning og følte meg ikke spesielt glam. For to uker siden vandret jeg rundt i Firenze og tenkte egentlig mer på renessansens glamour enn min egen. For tre uker siden var jeg glammere enn noensinne. Og i dag er vi back on track med glamorøs fredag!

Antrekk: Svart skjortekjole med belte, og svarte høye hæler
Makeup: Chanel-leppestift, blant annet
Parfyme: Coco Chanel
Smykker: Giftering, Tiffany's-forlovelsesring, morgengaveøredobber og matchende bursdagsgave-halssmykke
Planer for dagen: Katalogisere litt kanskje... Lengter til Pascal, kanskje får jeg med meg noen dit. Middag i aften, kanskje et kveldsbad i fjorden først.

Sola skinner og det spås en knallvarm dag. Ha det fint alle sammen!

torsdag, juli 20, 2006

Glamourbibliotekaren tester - høye hæler på jobb

Jfr glamourspørsmål tidligere denne uka: I dag har jeg høye hæler på jobben. Jeg puttet de i min nye fine veske og gikk til jobben i eccosandaler. Et kjapt lite ombytte inne i garderoben, og derfra trippet jeg til kontoret i mine nye sko. Nå har det gått seks timer, og jeg er strålende fornøyd. På vei hjem igjen tar jeg eccosandalene.

Thumbs up fra Glamourbibliotekaren!

update:
Jeg har gått i høye hæler til og fra Grünerløkka og til og fra Torshov to ganger på en og samme dag - og det gikk helt utmerket.

Litt teknisk info

Hvis du vil lete opp gamle artikler i denne bloggen, har du tre muligheter. Eller egentlig bare to. Øverst i bloggen er det en søkefunksjon, men den søker opp bare de nyeste innleggene, virker det som.

Ellers kan du gå inn i månedsarkivene i margen til høyre - eller du kan gå inn via kategoriene jeg har laget. Jeg la til en ny kategori i dag, "Bryllupsrelatert", ettersom det har vært mye snakk om bryllup i det siste - glamourspørsmål om antrekk osv + litt om mitt eget. "Glamourbibliotekaren tester" er også en ny kategori.

Til nye lesere: Det er mulig å "abonnere" på nyheter fra glamourbibliotekaren om du ikke leser bloggen daglig - jeg sender ut mail i blant når den blir oppdatert. Send meg en
email om du vil stå på listen.

Ny kategori: Glamourbibliotekaren tester - masaisko!

Som glamourbibliotekar har jeg plikt til ikke bare å svare på spørsmål og gi råd, men også å teste diverse ting på vegne av alle mine lesere, finne bra løsninger - og hjelpe dere til å styre unna det som ikke er verdt deres tid og penger. Ergo ny kategori: Glamourbibliotekaren tester.

I går testet jeg mine nye
masaisko, en skotype som utfordrer benmusklene på en helt annen måte. Navnet kommer av masaiene stolte og høyreiste kroppsholdning, som man altså skal få av å gå med disse skoene. Jeg gikk til jobb (ca 30 minutter) som vanlig, satt mye som vanlig, gikk litt rundt - og til slutt hjem igjen. Akkurat som en helt vanlig dag. Men første dag med masaisko er kjent for å være hard - man må tilvennes. Jeg forstår hvorfor! Jeg er støl nedover hele benet i dag. Men de er veldig gode å gå med - man ruller fra hæl til tå og gynger litt samtidig. Man retter seg automatisk opp i ryggen. Nå skal jeg bruke mine jevnt og trutt, og håper jeg får lange slanke muskler... Jeg ser i allefall ut som en gangsta rapper i dem! (Bra jeg ikke er tilhenger av bling-bling)

Masaisko is da shit! YO!


Populære innlegg